علت توپ طلای مسی 2021 ؛ لیاقت فردی یا مسائل تبلیغاتی!

علت توپ طلای مسی 2021 چه بود؟ بسیاری از فوتبال‌دوستان از مراسم بالون دور 2021 راضی نبودند و علت هم آنطور که به نظر می‌رسد هفتمین توپ طلای مسی است!

با وجود اینکه خیلی عظیمی از طرفداران فوق ستاره آرژانتینی از بابت هفتمین توپ طلای بازیکن مورد علاقه‌شان خشنودند، در گوشه و کنار مباحثی در نقد اعطای این جایزه برای هفتمین بار به مسی شکل گرفته است. برخی با مقایسه آمارها به اینکه مسی کار خاصی در یکسال گذشته نکرده اشاره دارند و برخی دیگر مباحث مالی تبلیغاتی و دست کمپانی‌های بزرگ را در این اعطای جایزه موثر می‌دانند. اما به واقع علت توپ طلای مسی 2021 چه بود؟

علت توپ طلای مسی 2021

مسی در سالی که گذشت در عرصه باشگاهی به واقع کار خاصی انجام نداد و تنها در عرصه ملی موفق به کسب اولین عنوان ملی خود یعنی قهرمانی در کوپا آمریکا 2021 شد. رقابت‌هایی که آرژانتین در فینال آن رقیب سنتی یعنی برزیل را شکست داد.

اما می‌دانید ویژگی مشترک آدریانو در سال 2004، روبینیو در سال 2007، لوییس سوارز در سال 2011، الکسیس سانچز در سال 2016 و دنی آلوز در سال 2019 چه بوده است؟ همه آنها قهرمان کوپا آمریکا شدند و همگی به عنوان بهترین بازیکن این رقابت نیز انتخاب شدند. و بله، هیچکدام از آنها جایزه توپ طلا در آن سال را دریافت نکردند. حتی کاندید نهایی این عنوان نیز نبودند!

علت توپ طلای مسی 2021 ؛ لیاقت فردی یا مسائل تبلیغاتی!
7 بز طلایی ؛‌ هدیه ویژه آدیداس برای مسی!

بسیاری معتقدند چون این مسی است و اولین عنوان قهرمانی ملی خود را کسب کرده شایسته دریافت توپ طلا دانسته شده است. از سویی برخی مسائل تبلیغاتی باعث شده تا شرکت‌های بزرگی مانند آدیداس، نایکی، پپسی و بسیاری دیگر از شرکت‌ها نفع بیشتری در کسب توپ طلا توسط مسی داشته باشند.

در اتفاقی جالب بلافاصله بعد از کسب توپ طلای هفتم توسط مسی تیزر تبلیغاتی جدید شرکت پپسی منتشر شد که محوریت آن حضور مسی و عدد 7 بخ نشانه هفتمین توپ طلا بود. اگر تنها اندکی با پشت پرده تجاری فوتبال و آنچه از آن به نام تجارت یا صنعت فوتبال یاد می‌شود آشنایی داشته باشید طبیعتا درک اهمیت تبلیغاتی هفتمین توپ طلای مسی کار دشواری نیست.

بیشتر بخوانید: گرانترین بازیکنان فوتبال ایران 2021 ؛ لیگ و لژیونرها

چرا توپ طلای 2021 به مسی رسید؟

اگر بخواهیم به لحاظ آمارهای فردی و تعداد گل مقایسه کنیم بی‌تردید در دو سال گذشته کسی شایسته‌تر از لواندوفسکی برای کسب توپ طلا نیست. اساسا در این معیار مسی حتی در مواردی گزینه دوم هم نخواهد بود!

اما شاید بگویید ملاک تعدا گلزنی و آمار فردی نیست بلکه کسب جام و موفقیت فردی است. در این مورد هم فرانس فوتبال همه فوتبال‌دوستان را با شگفتی مواجه کرده چرا که به نظر می‌رسد کوپا آمریکا ارزش بیشتری از قهرمانی در جام ملت‌های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا داشته باشد!

علت توپ طلای مسی 2021 ؛ لیاقت فردی یا مسائل تبلیغاتی!
چرا توپ طلای 2021 به مسی رسید / علت هفتمین توپ طلای مسی / چرا مسی 7 توپ طلا دارد

از نظر فرانس فوتبال مهم نیست که رده‌بندی فیفا چه می‌گوید، رده بندی که 13 تیم اروپایی را در 20 رتبه اول جای داده و تنها پنج کشور از آمریکای جنوبی که هر دو سال یک بار با هم رقابت می‌کنند در این جدول جای دارند.

از سوی دیگر مهم نیست که لیگ برتر سخت‌ترین و پرفشارترین لیگ فوتبال باشگاهی دنیا است. اروگوئه، پاراگوئه، شیلی، بولیوی، اکوادور، کلمبیا و برزیل قدرت و جایگاه بالاتری نسبت به لیورپول، بایرن، اتلتیکو، بلژیک، انگلیس یا اسپانیای لوییز انریکه دارند.

به هر طریقی که مقایسه کنیم قهرمانی‌های مسی در سال گذشته یا همان تک قهرمانی مسی ارزش کمتری نسبت به قهرمانی‌های جورجینیو دارد، گل‌هایش هم ارزش کمتری از گل‌های لوا دارد و البته فوتبالی که مسی در سال 2021 بازی کرد تاثیر‌گذاری به مراتب کمتری از فوتبال کریم بنزما داشته که هم رئال آنجلوتی را سرحال نگه‌داشته و هم ناجی تیم ملی فرانسه در لیگ ملت‌های اروپا مقابل اسپانیا و بلژیک شده است!

علت توپ طلای مسی 2021 ؛ لیاقت فردی یا مسائل تبلیغاتی!
چرا توپ طلای 2021 به مسی رسید / علت هفتمین توپ طلای مسی / چرا مسی 7 توپ طلا دارد / علت توپ طلای مسی 2021

تا همین چند سال پیش هم تصور می‌شد که توپ طلا جایزه‌ای عادلانه است. زمانی نه چندان دور که توپ طلا حتی به مدافعین هم می‌رسید و بعضا دروازه‌بان‌ها کاندیدای دریافت توپ طلا می‌شدند.

بیشتر بخوانید:  جایزه پوشکاش 2021 ؛ گل‌های نامزد شده و شانس اول 

بعد از اعتراضاتی که در سال 2010 به عدم اعطای توپ طلا به وسلی اسنایدر شد که بازهم پای مسی آنجا در میان بود بسیاری از بی‌معنی شدن توپ طلای بالون دور سخن به میان آوردند. در ادامه و در سال 2013 در شرایطی که به نظر می‌رسید فرانک ریبری شایسته دریافت این عنوان باشد بار دیگر توپ طلا به کریس رونالدو اهدا شد!

اما وقتی در سال 2018 توپ طلا به لوکا مودریچ ستاره کروات رئال مادرید و تیم ملی کرواسی رسید، کسی که دقیقا شرایط مشابهی با وسلی اسنایدر 2010 داشت که حتی در میان 3 نامزد نهایی جایی نداشت،‌ بسیاری گمان کردند که فرانس فوتبال و بالون دور به مسیر درست بازگشته است.

علت توپ طلای مسی 2021 ؛ لیاقت فردی یا مسائل تبلیغاتی!
چرا توپ طلای 2021 به مسی رسید / علت هفتمین توپ طلای مسی / چرا مسی 7 توپ طلا دارد / علت توپ طلای مسی 2021

اما گویا انتخاب مودریچ اصلا به مذاق کمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی و شرکت‌های تولید‌کننده پوشاک ورزشی و هر آن کس دیگری که در صنعت فوتبال فعال است خوش نیامده! چرا که بعد از مودریچ دو سال پیاپی توپ طلا به مسی رسیده است!

شاید اگر در سال 2022 کسی مانع نشود،‌ فرانس فوتبال با انتخاب بهترین بازیکن جام ملت‌های آفریقا ما را غافلگیر کند! البته نه! مسی در مصر، کامرون یا سنگال بازی نمی‌کند!

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص علت توپ طلای مسی 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *