ماه جبین حکیمی بازیکن والیبال افغانستان توسط طالبان اعدام شد!

ماه جبین حکیمی بازیکن والیبال افغانستان اخیرا توسط طالبان به سبک وحشیانه‌ای سلاخی شده است. اما علت این کار و این شیوه از اعدام توسط دولت طالبان چیست؟

ماه جبین حکیمی بازیکن والیبال افغانستان در کابل متولد شده و در رده ملی برای افغانستان بارها به میدان رفته است. او سابقه بازی در تیم‌های لیگ برتر افغانستان و تیم ملی جوانان والیبال زنان افغانستان را در کارنامه خود دارد.

او تا پیش از فروپاشی دولت اشرف غنی و تسلط طالبان در باشگاه شهرداری کابل فعالیت داشت و از ستارگان این تیم محسوب می‌شد. خبر اعدام او در تاریخ 27 مهر 1400 در کابل رسانه‌ای شده است. تصویر جسم بی‌جان و سر ماه جبین با حالتی خون‌الود در بسیاری از رسانه‌های دنیا خبرساز شده است. اما علت اعدام ماه جبین حکیمی بازیکن والیبال افغانستان چیست؟

ماه جبین حکیمی بازیکن والیبال افغانستان

ماه جبین حکیمی بازیکن والیبال افغانستان توسط طالبان اعدام شد!

سرمربی تیم ملی والیبال بانوان افغانستان بعد از رسانه‌ای شدن خبر اعدام ماه جبین بازیکن والیبال افغانستان در گفتگویی با یکی از رسانه‌های اروپایی کشته شدن و اعدام او توسط طالبان را تایید کرد و گفت غیر از خانواده ماه جبین کسی از زمان و نحوه دقیق اتفاق مطلع نیست. او در این باره اویتالایف گفته:

قتل ماه جبین بازیکن والیبال افغانستان احتمالاً در اوایل اکتبر اتفاق افتاده است و خانواده‌اش تهدید شده‌اند در این مورد با کسی صحبت نکنند، به همین دلیل این مسئله پوشیده مانده است و کسی از این ماجرا خبر ندارد.

افضلی در واکنش به سوالی درباره علت اعدام بازیکن والیبال افغانستان اینطور توضیح داده که بعد از فروپاشی دولت پیشین افغانستان همه دختران ورزشکار در سراسر افغانستان با تهدید جدی امنیتی و جانی روبرو هستند و افراد طالبان برای دستگیری ایشان به خانه‌‌های آنان در شهرهای گوناگون افغانستان هجوم برده، خانه‌ها را تفتیش می‌کنند.

در حال حاضر همه دختران هنرمند، سینماگران و البته ورزشکاران افغانستانی از جمله ماه جبین حکیمی بازیکن والیبال افغانستان که در مسابقت خارجی و داخلی مختلفی حضور داشته اند و با رسانه‌ها ارتباط داشته‌اند در معرض خطر جدی جانی قرار دارند.

همه ما در معرض خطر هستیم

خانم افضلی گفت که از تمام بازیکنان تیم ملی زنان والیبال افغانستان تاکنون فقط دونفر توانسته‌اند از کشور خارج شوند و بقیه در ترس و ناامیدی کامل در کشور به سر می‌برند. خانم افضلی در ادامه می‌افزاید:

همه بازیکنان تیم والیبال و بقیه بانوان ورزشکار در وضعیت نامناسب و در ناامیدی و ترس به سر می‌برند. همه مجبور شده‌اند متواری شوند و در مکان‌های نامعلوم زندگی کنند.

تلاش‌هایی نیز بری جلب حمایت سازمان‌ها و کشورهای خارجی برای تسهیل روند خروج این افراد صورت گرفته که تاکنون بی‌نتیجه بوده است. اعدام ماه جبین بازیکن والیبال افغانستان به ترس دیگر بازیکنان از اینکه در معرض هدف طالبان باشند دامن می‌زنند.

ماه جبین حکیمی بازیکن والیبال افغانستان توسط طالبان اعدام شد!

تیم ملی والیبال بانوان افغانستان ابتدا در سال 1978 تاسیس شد و فعالیت آن در بازه زمانی 1992 تا 2002 به علت جنگ داخلی و سپس حاکمیت طالبان متوقف شد.

تیم ملی والیبال بانوان افغانستان در دو رده سنی جوانان و بزرگسالان فعال بود و در هر دو رده سنی 14 عضو دارد. این تیم در انواع مسابقات بین‌المللی شرکت کرده و در برخی از مسابقات در سطح منطقه خاورمیانه نیز موفق به کسب جوایزی شد.

حضور این تیم در مسابقات بین‌المللی همواره با حمایت گسترده در داخل افغانستان مواجه می‌شد و از حضور دختران افغان در بازی‌های بین‌المللی به‌عنوان نشانه‌ای از تلاش برای تثبیت جایگاه زنان در جامعه سنتی افغانستان یاد می‌شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص اعدام ماه جبین جکیمی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *