نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟

نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟ با توجه به نزدیک شدن مراسم انتخاب مرد سال فوتبال جهان توسط فرانس فوتبال،‌ به نحوه انتخاب برنده توپ طلا میپردازیم.

توپ طلا یا بالون دور مهمترین جایزه فردی فوتبال است که سالانه توسط مجله فرانس فوتبال به بهترین فوتبالیست جهان که از طریق رای‌گیری تعیین می‌شود اهدا خواهد شد.

این جایزه از سال 1956 با این نام اعطا می‌شود. البته در بازه زمانی 2010 تا 2015 میلادی و طی قراراداد مابین فرانس فوتبال و فیفا،‌ این جایزه با جایزه بهترین بازیکن سال فوتبال جهان ادغام شد و با نام توپ طلای فیفا ارائه می‌شد. البته در سال 2016 این همکاری پایان یافت و جایز همچنان با نام توپ طلا به کار خود ادامه داد و نام جایزه سالیانه فیفا نیز به بهترین بازیکن مرد فیفا تغییر یافت. اما نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟

نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟

نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟
برنده توپ طلا چگونه انتخاب می شود / نحوه رای گیری توپ طلا

به پیشنهاد گابریل آتو نویسنده ورزشی معروف، توپ طلا همواره بر اساس رای‌گیری میا روزنامه‌نگاران ورزشی به برترین بازیکن مرد فوتبال جهان در یک فصل گذشته اعطا می‌شود. از سال 1956 تا 2006 میلادی وضعیت به همین شکل بود.

از سال 2007 میلادی،‌ سرمربیان و کاپیتان‌های تیم ملی نیز حق رای دادن یافتند تا وضعیت آرا دگرگون شود. در اصل توپ طلا جایزه‌ای مختص بازیکنان اروپایی بود اما از سال 1955 میلادی به بعد توپ طلا به بازیکنانی با ملیت‌های غیراروپایی نیز که در باشگاه‌های اروپایی توپ می‌زدند نیز تعلق گرفت.

این جایزه در سال 2007 میلادی با توجه به اینکه همه بازیکنان فوتبال حرفه‌ای از سراسر جهان واجد شرایط آن هستند به یک جایزه جهانی بدل شد. لیونل مسی با دریافت 6 توپ طلا موفق‌ترین بازیکن در کسب این جایزه بوده است. اما نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟

پروسه انتخاب برنده جایزه توپ طلا

نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟
برنده توپ طلا چگونه انتخاب می شود / اویتالایف / نحوه رای گیری توپ طلا

همانطور که گفتیم نحوه انتخاب برنده توپ طلا بر اساس رای گیری میان روزنامه‌نگاران ورزشی،‌ سرمربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی است. در اولین مرحله،‌ تحریریه فرانس فوتبال لیستی 30 نفره از بهترین بازیکنان فوتبال در سالی که گذشت مشخص و منتشر می‌کند.

در مرحله بعدی 176 خبرنگار منتخب فرانس فوتبال باید به 5 بازیکن برتر جهان رای بدهند. در کاغذ رای،‌بازیکنی که در رده اول قرار گیرد 6 امتیاز دریافت می‌کند،‌ بازیکن رده دوم 4 امتیاز و بازیکن رده سوم 3 امتیاز می‌گیرد. رده‌های چهارم و پنجم نیز به ترتیب 2 و 1 امتیاز خواهند گرفت. آرای همه افراد در ادامه جمع می‌شود و در نهایت فردی برنده خواهد بود که بیشترین امتیاز را بگیرد. اما در صورت تساوی یک یا دو نقر در امتیاز، نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه خواهد بود؟

در صورت تساوی بازیکنی که بیشترین حضور در رتبه 1 را داشته باشد،‌ یعنی افراد بیشتری او را به عنوان برترین بازیکن انتخاب کرده باشند اولویت دارد. در صورت تساوی در این مورد،‌ تعداد دفعات دوم شدن مقایسه می‌شود و در صورت تساوی در این مورد،‌ تعداد رتبه‌های سوم. اگر در همه چیز مساوی باشند،‌ بار دیگر رای گیری میان دو بازیکنی که با هم امتیاز یکسان کسب کرده‌اند انجام خواهد شد.

تفاوت توپ طلا با مرد سال فیفا چیست؟

همانطور که گفتیم جایزه توپ طلای فرانس فوتبال معمولا معتبرترین جایزه فردی فوتبال محسوب می‌شود و اهمیت زیادی دارد. گرچه از بازه زمانی 2010 تا 2015 این جایزه با جایزه سال فیفا ادغام شد،‌ اما بعد از اتمام این قرارداد بار دیگر توپ طلا از جایزه بهترین بازیکن سال فیفا جدا شد.

نحوه انتخاب بازیکن سال فیفا کمی متفاوت است. در این جایزه که سالانه توسط فدارسیون بین المللی فوتبال اهدا می‌شود 50 درصد رای توسط سرمربیان و بازیکنان تیم‌های ملی مشخص می‌شود. از 50 درصد باقی‌مانده 25 درصد را خبرنگاران منتخب از سراسر دنیا و 25 درصد را هواداران از طریق نظرسنجی سایت فیفا تعیین می‌کنند.

نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟
برنده توپ طلا چگونه انتخاب می شود / نحوه رای گیری توپ طلا

توپ طلا که مراسم آن در پاریس آغاز می شود، با 31 سانتی متر ارتفاع، 23 سانتی متر عرض و 7.2 کیلوگرم وزن از جنس طلا ساخته شده است اما جایزه بهترین بازیکن فیفا که در دو سال اخیر به میزبانی لندن برگزار شده است، 31 سانتی متر ارتفاع و 6.4 کیلوگرم وزن دارد، البته برای ساخت آن از اولین جام جهانی تاریخ در سال 1930 الهام گرفته شده و جنس این جایزه از نقره است.

فرانس فوتبال البته برای رقابت با فیفا،‌ دو جایزه دیگر نیز اضافه کرده است. برای اولین بار توپ طلای زنان در کنار جایزه ریموند کوپا نیز ب بهترین بازیکن جوان سال اهدا می‌شود. این در حالی است که فیفا بهترین بازیکن مرد سال، بهترین بازیکن زن سال،‌ بهترین مربی مردان،‌ بهترین مربی زنان، بهترین تیم فیفا، بهترین روند ورزشی،‌ بهترین گل سال یا جایزه پوشکاش،‌ جایزه بازی جوانمردانه و جایزه ویژه هواداران ارائه می‌کند.

تاریخچه جایزه توپ طلا

استلی ماتیوس بازیک سابق بلکپول برنده اولین جایزه توپ طلا بود. تا سال 1955 که جایزه تنها مختص فوتبالیست‌های اروپایی بود،‌ در رسانه‌ها از این عنوان با نام فوتبالیست اروپایی سال یاد می‌شد.

نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟
برنده توپ طلا چگونه انتخاب می شود / نحوه رای گیری توپ طلا

ژرژ وه‌آ بازیکن سابق باشگاه آث میلان تنها آفریقایی برنده این جایزه و البته نخستین برنده غیراروپایی آن بود که دقیقا در سالی که قانون همه شمولی توپ طلا برقرار شد موفق به کسب توپ طلا شد.

رونالدوی برزیلی نیز زمانی که در اینترمیلان بازی می‌کرد به اولین برنده اهل آمریکای جنوبی توپ طلا بدل شد. لیونل مسی با 6 بار دریافت این جایزه به عنوان یک بازیکن اهل آمریکایی جنوبی رکورددار این حوزه است.

کریستیانو رونالدو نزدیک‌ترین رقیب او نیز 5 بار برنده این جازه شده است. سه بازیکن دیگر یعنی یوهان کرایف اسطوره باشگاه‌های آژاکس و بارسلونا، میشل پلاتینی بازیکن یوونتوس و مارکو فن باستن بازیکن سابق آث میلان نیز هریک سه بار این جایزه را از آن خود کرد‌ه‌اند.

نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟
برنده توپ طلا چگونه انتخاب می شود / نحوه رای گیری توپ طلا

به تفکیک ملیت،‌ بازیکنان اهل کشورهای هلند، آلمان و پرتغال هریک با 7 بار کسب این جایزه رکورددار هستند. تنها فقط بازیکنان اهل آلمان و هلند به ترتیب در سالیان 1972 و 1988 توانسته‌اند در یک سال تمام رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کنند.

به تفکیک باشگاه،‌ بارسلونا و رئال مادرید با کسب 12 توپ طلا پرافتخارترین باشگاه‌ها از این لحاظ هستند. بعد از این‌ها یوونتوس و میلان با 8 و بایرن مونیخ با 5 بار در رده‌های بعدی هستند.

در حال حاضر و تا به امروز تنها 8 بازیکن در تاریخ فوتبال هم برنده جام جهانی،‌ هم برنده لیگ قهرمانان اروپا و هم برنده توپ طلا شده اند که این افراد عبارتند از: بابی چارلتون، فرانتس بکن بایر،‌ گرد مولر،‌ پائولو روسی، زین الدین زیدان، ریوالدو، رونالدینیو و البته ریکاردو کاکا.

در مورد تفکیک لیگ باید گفت که تا پیش از سال 1955 تقریبا نام 10 لیگ اروپایی در فهرست برندگان توپ طلا دیده می‌شود. اما از آن زمان تا به امروز،‌ تنها بازیکنان 4 لیگ اروپایی، یعنی پرمیرلیگ انگلستان، لالیگای اسپانیا، سری‌ آ ایتالیا و بوندسلیگای آلمان برنده این جایزه شده‌اند. رکورردار کسب بیشترین عنوان توپ طلا در میان لیگ‌های اروپایی نیز لالیگای اسپانیا است که این مهم به دلیل 4 توپ طلای رونالدو در رئال مادرید و البته 6 توپ طلای مسی در بارسلوناست.

نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟
برنده توپ طلا چگونه انتخاب می شود / نحوه رای گیری توپ طلا

همچنین از سال 2007 که ریکاردو کاکا ستاره برزیلی آث میلان با نمایش خیره‌کننده خود بالاتر از رونالدو و مسی به عنوان بهترین بازیکن سال از سری آ انتخاب شد،‌ تا امروز همه برندگان توپ طلا از لیگ اسپانیا بوده‌اند. البته باید دید امسال و با توجه به شانس بالای مسی،‌ لواندوفسکی و امباپه آیا این جایزه به تیم و لیگ متفاوتی خواهد رفت! البته بنزما هم جزو مدعیان اصلی است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نحوه انتخاب برنده توپ طلا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با اسپورتیم در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *