رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟ این نوشتار به بررسی سوابق و عملکرد مربی موقت یونایتد اختصاص دارد. با ما تا پایان همراه باشید.

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد که به پروفسور فوتبال آلمان نیز معروف است سابقه هدایت تیم‌هایی چون اشتوتگارت، هانوفر، شالکه، هوفنهام و لایپزیش را در کارنامه دارد. او از مربیانی چون هلموت گروس، ارنست هاپل،‌ والری لوبانوفسکی، آریگو ساکی و زدنیک زمان الهام گرفته است و یک نسل خاص و مهم از مربیان فوتبال آلمان را تربیت کرده که همگی مستقیم یا غیرمستقیم شاگرد او بوده‌اند.

از جمله این مربیان که از شاگردان رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد بوده‌اند باید به یورگن کلوپ، توماس توخل، یولیان ناگلزمان،‌ مارکو رزه،‌ رالف هازنهوتل،‌ جسی مارش،‌ ادی هوتر، روگر اشمیت و ماتیاس یایسله اشاره کرد. این چهره برجسته فوتبال آلمان معاصر نقش موثری در پیشرفت تاکتیک گگن پرسینگ داشته که تاکتیک و سبکی بسیار رایج در سطح اول فوتبال دنیاست. اما رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد صرفا یک مربی نیست و سوابق مدیریتی مهمی نیز داشته است. در ادامه با ما همراه باشید.

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟
رالف رانگنیک مربی منچستریونایتد / رالف رانگنیک مربی جدید منچستریونایتد / بیوگرافی رالف رانگنیک / زندگینامه رالف رانگنیک

معمولا مدیران ورزشی نقشی تعیین کننده در استراتژی باشگاه‌های فوتبال دارند و با امکانات و ابزارهای در دسترس خود در جهت بالا بردن کیفیت مجموعه عوامل باشگاه تلاش می‌کنند. اهداف مختلف باشگاه اعم از اهداف مالی،‌ ورزشی و درآمدزایی از طرق مختلفی با پست مدیریت ورزشی باشگاه ارتباط دارد.

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد اما از معدود کسانی است که هم در عرصه مربیگری  و هم در سمت مدیر ورزشی موفقیت های چشمگیری داشته و کمک شایانی به فوتبال آلمان کرده او که متولد 29 ژوئن 1958 هست دوران فوتبال حرفه ای خود را از سال 1976 با بازی در تیم اشتوتگارت ب آغاز کرد و تا سال 1988 با بازی در تیم هایی مانند ساوتیک ، هیلبرون ، الم 1984، ویکتوریا باکناگ و لیپولدزوایلدر کارنامه دوران بازی خود را تکمیل کرد که در سه تیم آخر نامبرده به عنوان بازیکن مربی مشغول بود.

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟
رالف رانگنیک مربی منچستریونایتد / رالف رانگنیک مربی جدید منچستریونایتد / بیوگرافی رالف رانگنیک / زندگینامه رالف رانگنیک

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد در 21 سالگی برای مدت کوتاهی دانشجوی دانشگاه ساکس در انگلسنان بود و همینجا شیفته فوتبال انگلستان شد. او که در حین دوران بازی خود بسیار به مربیگری علاقه داشت توانست مدارک مربیگری خود را در دوران بازیگری خود کسب کند و در مقاطعی به عنوان مربی بازیکن تجربه هایی را بدست آورد.

رالف اولین تجربه مربیگیری در بوندسلیگا را در سال 1999 با تیم اشتوتگارت بدست آورد. در 3 می 1999 ، رانگنیک برای 5 بازی پایانی، هدایت اشتوتگارت را به دست گرفت و لیگ را در رتبه یازدهم به پایان رساند. اولین فصل کامل او در بوندس لیگا در سالهای  1999 تا 2000 بود که باشگاه را در رتبه 8 لیگ که قابل احترام هم بود قرار داد.

فصل بعد اما شرایط خیلی سخت تر بود علیرغم اینکه رالف توانسته بود تیم را به نیمه نهایی DFB-Pokal و شانزده تیم برتر جام یوفا که از طریق جام Intertoto UEFA راه پیدا کرده بودند برساند در بوندس لیگا اما اشتوتگارت فرم خوبی نداشت حتی آنها تا نیمه راه در منطقه سقوط قرار داشتند.

بیشتر بخوانید: شانس اول توپ طلای امسال 2021

پس از حذف از جام یوفا در فوریه 2001 ، اشتوتگارت رانگنیک را اخراج کرد. رانگنیک فصل بعد هدایت هانوفر در بوندسلیگا 2  را بر عهده گرفت و توانست بعد از 13 سال آنها را به آغوش بوندسلیگا بازگرداند بعد از آن تا سال 2004 رالف در تیم هانوفر به سر می‌برد.

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟
رالف رانگنیک مربی منچستریونایتد / رالف رانگنیک مربی جدید منچستریونایتد / بیوگرافی رالف رانگنیک / زندگینامه رالف رانگنیک

در سال 2004 بعد از کنار رفتن از سمت کمک مربی یواخیم لو در تیم ملی آلمان، هدایت شالکه 04 را عهده گرفت که می توان گفت نقطه عطف و سکوی پرتاب او در سال های مربیگری رالف به حساب می آید او در فصل 05-2004 توانست شالکه را تا فینال جام حذفی پیش ببرد که با باخت در مقابل بایرن مونیخ از کسب جام باز ماند آنها در فصل بعد در لیگ قهرمانان اروپا حاضر بودند گرچه آنها در مرحله گروهی حذف شدند ولی مجوز حضور در این جام معتبر برای دوستداران این تیم عملکرد قابل قبولی برای رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد محسوب می شد.

این موفقیت ها باعث شد کارشناسان فوتبال رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد را به عنوان سرمربی موفق جدید فوتبال آلمان بشناسند. فصل 2006 رانگنیک در تصمیمی عجیب سرمربی هافنهایم 1899 که در لیگ رجیونال ساد (سطح سوم فوتبال آلمان) حضور داشت شد و در عرض سه سال این تیم را به سطح اول فوتبال آلمان یعنی بوندسلیگا رساند کارنامه ی رالف هر سال درخشان تر از قبل میشد و نظر اهالی فوتبال را بیشتر به خود جلب می کرد.

او تا سال 2011 در  هافنهایم حضور داشت و با 79 برد 43 مساوی و 44 باخت به کار خود در این تیم خاتمه داد تا فصل جدید را جایگزین فیلیکس ماگات در شالکه 04 شود.

او در این فصل توانست پدیده مسابقات لیگ قهرمانان اروپا شود و با حذف اینتر با نتیجه 7 بر 3 در مجموع دو بازی تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا پیش رفتند اما مقابل منچستر یونایتد حذف شدند.  خاطرات این فصل اما تا ابد در ذهن هواداران شالکه خواهد ماند.

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟
رالف رانگنیک مربی منچستریونایتد / رالف رانگنیک مربی جدید منچستریونایتد / بیوگرافی رالف رانگنیک / زندگینامه رالف رانگنیک

در پایان فصل رانگنیک به علت سندروم خستگی از سرمربی‌گری شالکه کناره گیری کرد . او تا سال 2015 سه سال مدیر ورزشی بود که بعدا به آن خواهیم پرداخت ولی در فصل 2015 وقتی لایپزیش در بوندسلیگا 2 حضور داشت به عنوان سرمربی انتخاب شد و با کسب رتبه دوم تیم را به بوندسلیگا رساند. او پس از یک وقفه دو ساله به علت سمت های مدیریتی در تیم های تحت مالکیت ردبول یکبار دیگر در فصل 2018-19 هدایت لایپزیش را به عهده گرفت و در انتها جای خود را ناگلزمن داد. این آخرین تجربه او در سمت مربیگری تاکنون بوده است. اما حالا او در قامت رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد ظاهر شده است. اما از سوابق رالف رانگنیک و فلسفه فوتبالی او چه می‌دانیم؟

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟

فلسفه فوتبال رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟
عملکرد رالف رانگنیک / سوابق رالف رانگنیک / تیم قبلی رالف رانگنیک / رالف رانگنیک مربی موقت منچستریونایتد / رالف رانگنیک سرمربی موقت منچستریونایتد

رانگنیک در سال های متوالی توانست نتایج قابل قبولی کسب کند و در زمره مربیان خوب قرار بگیرد. او شخصیت قابل احترامی برای خود ساخته اما چگونه او به این نتایج دست یافت؟

رالف رانگنیک سرمربی جدید منچستریونایتد از یک فلسفه بازی پیروی میکند که خود بار ها راجب آن در مصاحبه های مختلف به صحبت پرداخته فلسفه ای که اکنون در لایپزیش توسط جولیان ناگلزمان که از شاگردان رالف در هوفنهایم بود یا یورگن کلوپ در لیورپول و ردبول سالزبورگ از زمانیکه رالف مدیر ورزشی این تیم منسوب شد در حال انجام است.

رالف رانگنیک سرمربی جدید منچستریونایتد یک مربی پیشگام است. در هافنهایم سال 2006 ، او اولین مربی بود که از تجزیه و تحلیل فیلم استفاده کرد. روش او که به اصطلاح gegenpressing معروف است با استفاده از تحت فشار قرار دادن مدافعان حریف و بستن فضاها با دوندگی زیاد یک سبک بازی جدید را به فوتبال معرفی میکند او معتقد است بهترین شانس برای بدست آوردن توپ در طی هشت ثانیه بعد از دست دادن آن توسط حریف است و بیشتر گل ها در 10 ثانیه از بازیابی مجدد مالکیت به ثمر می رسند.

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟
عملکرد رالف رانگنیک / سوابق رالف رانگنیک / تیم قبلی رالف رانگنیک / رالف رانگنیک مربی موقت منچستریونایتد / رالف رانگنیک سرمربی موقت منچستریونایتد

لایپزیش60 % از گلهای خود را در فصل 2018-19 اینگونه به ثمر رساند. تیم های او با سرعت زیاد و با پاس های قطری با تغییر مدام جناح بازی و بردن توپ به فضای خالی کناره زمین بازی می کنند.

رالف رانگنیک سرمربی جدید منچستریونایتد با افتخار به سبک فوتبال تیم های لایپزیش و ردبول سالزبورگ به عنوان کسی که فوتبال  مدرن را به آنها تزریق کرده نگاه می کند، زمانیکه او در سال 2015 به لایپزیش پیوست، تیم در بوندسلیگا 2 بود و حالا آنها مدعی قهرمانی بوندسلیگا هستند . او به عنوان مدیر ورزشی تیم دیگر شرکت یعنی سالزبورگ از سال 2012 شروع به کار کرد و سعی به تزریق این فلسفه از فوتبال به تیم اتریشی کرد که دست آورد هایی بدست آورد سالزبورگ رکورد گلزنی در اتریش را می شکند (46 گل در 10 بازی) آنها همینطور شروع خیره کننده ای در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2019-20 داشتن ، با نتیجه 6-2 خنت را شکست دادند و در برابر لیورپول آماده یورگن کلوپ 4-3 باخت. فیلیپ اولترمان از نشریه گاردین در سال 2016 نوشت:

تحت مدیر ابتکار ورزشی خود ، رالف رانگنیک ، سالزبورگ فوتبال جذاب بازی میکند و انها به طور عمده روی بازیکنان جوانان کمتر از 24 سال سرمایه گذاری میکنند. این باشگاه از زمان مالکان جدیدش بسیار موفق بوده و 9 بار موفق به قهرمانی در بوندس لیگا اتریش شده است.

زمانیکه ناگلزمن برای اولین بار به عنوان دستیار زیر 17 سال ها به هافنهایم وارد شد، رانگنیک سرمربی بود. این دو بارها از یکدیگر تمجید کرده اند و ناگلزمن اغلب به عنوان شاگرد روش بازی رانگنیک یاد می شود. ناگلزمن بعد از رانگنیک در سال 2019 هدایت لایپزیش را بر عهده گرفت. او که از پیروان سبک رانگنیک است در مورد رابطه خود با بازیکنان ، می گوید:

هرچه بازیکنان بیشتری داشته باشیم که برای تیم مالکیت بدهند و آن را به دست آورند ، بهتر می شویم.

کارشناسان راجع به لایپزیش مدل ناگلزمن اعتقاد دارند تیمی است که کاملا می داند چه میخواهد و در راه آن قدم بر می دارد. مشاهده بازی آنها و یا نظارت بر حساب های رسانه های اجتماعی آنها ، بازده این استراتژی را تأیید می کند. بازیکنان قابل اعتماد هستند. سبک بازی آنها مهیج است و این رویکرد که اصرار بر بازی مالکانه دارد و اهمیت ندادن به اتفاقات بعد از آن  فروتنانه‌تر از تلاش برای کسب نتیجه برای آنهاست و اینها را مدیون شخص رالف و فلسفه بازی او هستند. فلسفه‌ای که این روزها ناگلزمن به خوبی آن را در بایرن مونیخ اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین مهاجم راست جهان ؛ از رونالدو تا صلاح

رالف رانگنیک به عنوان یک مدیر ورزشی

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟
عملکرد رالف رانگنیک / سوابق رالف رانگنیک / تیم قبلی رالف رانگنیک / رالف رانگنیک مربی موقت منچستریونایتد / رالف رانگنیک سرمربی موقت منچستریونایتد / رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد

بعد از یکسال استراحت پس از هدایت شالکه ، در سال 2012 رالف سمت مدیر ورزشی در تیم های ردبول یعنی رد بول سالزبورگ و لایپزیش را قبول کرد. مسلما این چالش بزرگی برای او محسوب میشود او که اولین بار در این سمت مشغول به کار شده بود در مدت سه سال توانست این تیم ها را با تزریق تجارب خود به سطح عالی در کشور خود برساند. در فصل 2018 -19 او یکی از دلایل موفقیت خود در تیم لایپزیش را اینگونه بیان می کند:

تیم تنها به این دلیل موفق شد که تمام بازیکنانی که در ترکیب داشتیم، کسانی بودند که من قبلاً به عنوان مدیر ورزشی با آنها قرارداد بسته بودم، بنابراین بین ما رابطه خوبی وجود داشت. انجام این کار در طولانی مدت غیرممکن بود.

رالف رانگنیک که بعد از استعفا از سمت سرمربی گری باشگاه لایپزیش به مدیریت این باشگاه پیوست و کمک شایانی به جذب استعداد های این باشگاه کرد. او معتقد است با تئوری 3k که به آلمانی  Kapital, Konzept , Kompetenz و به معنی پول ، مفهوم و صلاحیت و ادغام آنها، تیم های تحت نظر  کمپانی ردبول  را به یکی از استعداد یاب ترین باشگاه ها  تبدیل کرد.

از نظر او چند ستون وجود دارد که در سمت مدیر ورزشی یک باشگاه موثر است: تیم اول ، آکادمی ، مجموعه پزشکی و استخدام . او خاطر نشان می کند :

ما آن را مانند یک تکه بزرگ چوب میبینیم که با یک اره برقی به 500 قطعه تبدیل میکنیم و نقش ما این است که اطمینان حاصل کنیم که هر قطعه را در اختیار داریم تا به هر بازیکن کمک کند تا بهبود یابد . ما به تک تک افراد کل باشگاه کمک می کنیم تا شکوفا شوند.

اکنون مشاهده می کنیم آنها کجا هستند و بابت تصمیمات صحیحی را در آن زمان اتخاذ کردند احساس خوبی دارند. درست است که هر دو باشگاه هزینه کرده اند اما رانگنیک این نکته را بیان می کند که:

آنها صرفا باشگاه های پر هزینه نیستند. سالزبورگ در 5 سال گذشته بیش از 200 میلیون یورو در فروش بازیکن سود کرده است.

در حالی که نقش مدیر ورزشی ، رانگنیک را وادار می کند تا قدمی به عقب برداشته و دید وسیع تری را در نظر بگیرد، اما هیچگاه از این واقعیت که مدیریت چیزی است که در قلب هر مربی وجود دارد، غافل نشده. موفقیت تیم لایپزیش ثابت می کند که وی هنوز ارتباط لازم را با بازیکنانش دارد، حتی اگر او از همه سلیقه های آنها سهیم نباشد .

او اعتقاد دارد  تاکتیک ها، تناسب اندام و قوانین بسیار مهم هستند ، اما آنها فقط وسیله ای برای رسیدن به هدف هستند. «کار من ، کار بهبود بازیکنان است. بازیکنان اگر احساس می کنند شما آنها را بهتر می کنید از شما به عنوان مدیر پیروی می کنند. این بزرگترین انگیزه‌ای است که در من وجود دارد.»

رانگنیک از آن زمان تاکنون در تفکراتش تغییرات چندانی ایجاد نکرده است. او همچنان خیلی به لباس پوشیدنش اهمیتی نمی دهد و هیچ چیز را به اندازه سخنرانی درباره سیستم ها و تاکتیک های فوتبال دوست ندارد. این “استاد فوتبال” همچنان به تفکراتش پایبند است و با وجود مخالفت های اولیه در فوتبال آلمان، الان دنیای فوتبال در قبال خواسته رانگنیک کمر تعظیم خم کرده و حالا سلطه تئوری ها و تمرینات او در فوتبال را می توانیم ببینیم.

بیشتر بخوانید: VAR در فوتبال ایران

قوانین رالف رانگنیک سرمربی جدید منچستریونایتد

رالف رانگنیک سرمربی جدید منچستریونایتد بر جذب بازیکنان زیر 24 سال بسیار اصرار داشته و اگر در پی دلیل این خواسته باشیم باز به سبک بازی تیم های تحت هدایت او میرسیم چون این سبک بازی مسستلزم دودنگی و آمادگی جسمانی زیادی بازیکن است برای همین آنها در آکادمی خود از بازیکنان و استعدادهایی بهره می برند که کمک کننده به سبک بازی آنها باشد. این را می توان در استعداد های شکوفا شده آنها دید کسانی مانند نبی کیتا بازیکن موثر لیورپول، هالند جوان اول دورتموند، مانه مهاجم مطرح لیورپول، ورنر مهاجم چلسی و بسیاری از بازیکنان دیگر.

رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد کیست؟
عملکرد رالف رانگنیک / سوابق رالف رانگنیک / تیم قبلی رالف رانگنیک / رالف رانگنیک مربی موقت منچستریونایتد / رالف رانگنیک سرمربی موقت منچستریونایتد / رالف رانگنیک سرمربی منچستریونایتد

انتخاب مربیان که بتوانند ادامه دهنده ی سبک رالف باشند زمانیکه رالف از سمت سرمربیگری لایپزیش استعفا داد ناگلزمان را برای فصل بعد برگزید ناگلزمن به عنوان سرمربی بعد از رالف رانگنیک بهترین گزینه برای حفظ فلسفه بازی لایپزیش بود کسی که در هافنهایم زمانی دستیار رالف بوده و حتی توانسته به عنوان سرمربی هافنهایم را به چمپیونزلیگ ببرد. این انتخاب خود شخص رالف بود که با استقبال ناگلزمان همراه شد.

در نتیجه این موضوع میتواند سرمشق خوبی برای تیم های دیگر باشد و استفاده از یک مربی صاحب سبک در ابعاد مدیریتی آنها را در رسیدن به  اهدافشان کمک می کند که نیازمند به برنامه ریزی ، امکانات و هماهنگ سازی ابزار باشگاه با اهداف پیش رو است . اینکه آنها بدانند چه می خواهند و در مسیر رسیدن به این خواسته ابزار های مورد نیازشان را  به وجود آورند و به نحو احسن استفاده کنند.

رانگنیک حالا به منچستریونایتد می رود تا فصل فاجعه این تیم را زیر و رو کند؛ شاید برخی از هواداران فوتبال انگلیس از تاثیرات رانگنیک چیزهای کمی می دانند اما باید گفت لیگ برتر انگلیس پر از دستاوردها و تاثیرات اوست. مدیران اجرایی منچستریونایتد حالا به سوی مردی رفته اند که انتظارات بالایی دارد و می خواهد از بالاترین سطح ممکن کیفیت در تمام جوانب باشگاه اطمینان حاصل شود. از این رو شاید در آینده رانگنیک با آخرین سرمربی موفق اولدترافورد، مورد مقایسه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص رالف رانگنیک سرمربی جدید منچستریونایتد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *