لیگ برتر والیبال ایران 1400 ؛ برنامه بازی‌ها و هرآنچه که باید بدانیم

لیگ برتر والیبال ایران 1400 فردا 2 آبان رسما آغاز خواهد شد. در همین هفته اول بازی‌ها قرار است شاهد دربی جذاب تهران میان سایپا و پیکان باشیم.

هفته اول لیگ برتر والیبال ایران 1400 در بخش مردان از فردا،‌ یکشنبه دوم آبان ماه 1400 آغاز خواهد شد. در دیدارهای هفته نخست این رقابت‌ها که برای پاسداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با نام سردار دل‌ها برگزار خواهد شد دو دیدار در تهران و یک دیدار در شهرهای اورمیه، اصفهان، آمل، ورامین و یزد برگزار خواهد شد.

در حساس‌ترین بازی و در دربی تهران تیم‌های پیکان و سایپا در سالن فدارسیون به مصاف هم خواهند رفت. سالن خانه والیبال هنوز آماده نیست و به همین دلیل دو تیم در سال فدراسیون به میدان خواهند رفت.

لیگ برتر والیبال ایران 1400

لیگ برتر والیبال ایران ؛ برنامه بازی‌ها و هرآنچه که باید بدانیم

دو تیم تهرانی از پرافتخارترین تیم‌های لیگ والیبال ایران هستند. پیکان 15 بار قهرمان لیگ ایران شده و سایپا هم 7 بار موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی شده است. تا همین چندسال پیش جدال پیکان و سایپا حساس‌ترین دیدار لیگ برتر والیبال ایران بود که در مقاطعی حتی تعیین‌کننده قهرمان رقابت‌ها بود.

پیکان اما از سال 93 به بعد نتوانسته به مقام قهرمانی برسد. امسال برای بار دیگر هدایت پیکان به پیمان اکبری مربی داخلی موفق سپرده شده و تعداد زیادی از ستارگان تیم والیبال شهرداری اورمیه نیز جذب شده‌اند. از سویی سایپا با سرمربیگری ناصر شهنازی پا در میدان گذاشته است.

قهرمان فصل گذشته لیگ برتر تیم فولاد سیرجان که چندی پیش مقام قهرمانی باشگاه‌های آسیا را نیز از آن خود کرد در هفته نخست باید در تهران از آذرباتری اورمیه میزبانی کند. سالن خانگی سیرحانی‌ها آماده برگزاری مسابقات نیست و به همین دلیل قهرمان ایران و آسیا باید در تهران به میدان برود.

شاگردان سعید رضایی تازه در تازه در کوران مسابقات بوده‌اند و آمادگی خوبی بری این بازی دارند اما این تیم قطعا بازیکنانی خسته دارد که تحت فشار بالای مسابقات آسیایی کمی تضعیف شده‌اند. از سویی فولاد دو مهره موثر خود در لیگ گذشته و البته رقابت‌های آسیایی یعنی صابر کاظمی و علیرضا بهبودی را در اختیار ندارد و علت هم به انتقال آن‌ها به باشگاهی دیگر مربوط است.

رضا تندروان سرمربی تیم فولاد که این تیم را به قهرمانی لیگ رساند بلافاصله به شهرداری اورمیه پیوست. او حالا در هفته اول رقابت‌ها باید به مصاف راه یاب ملل مریوان برود. نمایندگان اورمیه تاکنون موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر والیبال ایران نشده‌اند و اساسی‌ترین خواسته‌شان از تندروان، کسب سکوی قهرمانی لیگ برتر والیبال ایران 1400 است. برنامه کامل هفته نخست لیگ برتر مردان سال 1400 برای فردا دوم آبان 1400 به قرار زیر است:

  • سایپا تهران / پیکان تهران / تهران / سالن فدراسیون / ساعت ۱۵
  • شهرداری اورمیه / راه‌یاب ملل مریوان / اورمیه / سالن غدیر / ساعت ۱۶
  • فولاد مبارکه سپاهان / مس رفسنجان اصفهان / سالن ۲۵ آبان / ساعت ۱۶
  • لبنیات هراز آمل / پاس گرگان / آمل / سالن پیامبر اعظم (ص) / ساعت ۱۶
  • شهرداری ورامین / هورسان رامسر / ورامین / سالن شهید گل عباسی / ساعت ۱۶
  • شهداب یزد / شهرداری گنبد / یزد / سالن شهداب / ساعت ۱۶
  • فولاد سیرجان ایرانیان / آذرباتری ارومیه / تهران / سالن فدراسیون / ساعت ۱۸

با اعلام سازمان لیگ فدارسیون والیبال کشور،‌ قرار است از امسال مسابقات لیگ‌های برتر مردان و زنان،‌ لیگ دسته یک مردان و زنان و لیگ سری B مردان باشگاه‌های کشور در سال جدید با تغییرات و اصلاحاتی در قوانین داوری برگزار می‌شود. تلاش بر این است تا مسابقات داخلی والیبال نیز مطابق با استانداردهای دنیا برگزار شود. به علاوه بازیکنان و مربیان داخلی نیز با قوانین بین‌المملی و به روز دنیا آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

از جمله این تغییرات جدید باید به حف منطقه جریمه، ضرورت رفتن بازیکن اخراجی به رختکن، حذف تکنیکال تایم اوت و امکان کاپیتان شدن لیبرو اشاره کرد. قرار بر این است ک این تغییرات از سوی کمیته داوری در قالب یک دفترچه تهیه شده و در اختیار تیم‌ها و ناظران قرار گیرد.

پرافتخارترین تیم‌های لیگ برتر والیبال ایران

لیگ برتر والیبال ایران ؛ برنامه بازی‌ها و هرآنچه که باید بدانیم

همانطور که پیش از این نیز گفتیم پیکان تهران با 12 عنوان قهرمانی و با اختلافی قابل توجه پرافتخاترین تیم مسابقات است. این تیم همچنین 5 عنوان نایب قهرمانی و چهار مقام سومی نیز در کارنامه خود دارد.

تیم پیکان پس از قهرمانی باشگاه‌های آسیا در جام جهانی باشگاه‌های والیبال موفق به کسب جایگاه سوم شد. پیکان که پرافتخارترین تیم رقابت‌هاست بعد از چند سال ناموفق بودن در کسب عنوان قهرمانی حالا دوباره به پیمان اکبری رو آورده است.

دیگر تیم پرافتخار رقابت‌های لیگ برتر والیبال ایران 1400 توپ می‌زند. این تیم که از ابتدای حضور در رقابت‌های لیگ والیبال ایران در حسرت قهرمانی است با 7 عنوان نایب قهرمانی و یک مقام سومی از این لحاظ رکوردار است.

قهرمان سال گذشته لیگ برتر و البته قهرمان آسیا که ستارگان زیادی از دست داده است نیز در هفته اول همانطور که گفتیم به مصاف آذرباتری می‌رود و باید دید آیا می‌تواند موفق باشد.

تیم‌های پاس گرگان و مس رفسنجان امسال اولین حضور خود در لیگ برتر را تجربه خواهند کرد. در اولین این دو تیم به ترتیب میهمان نمایندگان آمل و اضفهان هستند. پاس گرگان و مس رفسنجان سال گذشته با کسب عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی لیگ دسته یک سال 1399 موفق به کسب سهمیه لیگ برتر شدند.

از اویتالایف دیگر جذابیت‌های لیگ والیبال ایران 1400 حضور مربیان با تجربه‌ای چون رحمان محمدی‌راد و بهروز عطایی روی نیمکت تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان و لبنیات هراز آمل است. ب طور کلی در 34 دوره برگزاری لیگ والیبال ایران 13 تیم مختلف قهرمان لیگ ایران شده‌اند. به ترتیب:

  • دخانیات تهران (۱۳۵۴)
  • استقلال تهران (۱۳۵۵ و ۱۳۵۶)
  • بنیاد شهید تهران (۱۳۶۹ و ۱۳۷۰)
  • بانک ملی ایران (۱۳۷۱)
  • آبگینه قزوین (۱۳۷۲)
  • فجر سپاه تهران ( ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴)
  • پیکان تهران (۱۳۷۵ تا ۱۳۷۸، ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ و ۱۳۹۳)
  • صنام تهران(۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)
  • کاله مازندران (۱۳۹۰ و ۱۳۹۱)
  • متین ورامین (۱۳۹۲)
  • بانک سرمایه (۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶)
  • شهرداری ورامین (۱۳۹۷)
  • فولاد سیرجان (۱۳۹۹)

نکته: لیگ برتر سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع کرونا ناتمام ماند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص لیگ برتر والیبال ایران 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *