قهرمانی علیرضا فیروزجا در شطرنج گرند سوئیس (Grand Swiss) [+حرکات بازی را ببینید]

قهرمانی علیرضا فیروزجا در شطرنج گرند سوئیس (Grand Swiss) در توسط این جوان ایرانی‌الاصل متولد 2003 رقم خورد که او زیر پرچم فرانسه به این رقابت‌ها رفته بود. در ادامه با اسپورتیم همراه باشید.

روز شنبه در دور آخر مسابقات شطرنج گرند سوییس علیرضا فیروجا (Alireza Firouzja)، استاد بزرگ ۱۸ ساله شطرنج فرانسه که پیشتر برای ایران بازی می‌کرد. موفق شد قهرمان این رقابت‌ها شود. او که تنها متولد سال 2003 است و 18 سال دارد در این مسابقات درخشید و کاپ قهرمانی را بالای سر برد.

علیرضا فیروزجا در رقابت های Grand Swiss به 6 پیروزی، 4 تساوی، و 1 شکست دست یافت و با ۸ امتیاز مرد نخست این رقابت‌ها نام گرفت. در ادامه با اسپورتیم همراه باشید.

قهرمانی علیرضا فیروزجا در شطرنج گرند سوئیس (Grand Swiss)

فیروز جا در این رقابت‌ها علاوه بر قهرمانی، افزایش ۱۱ واحدی ریتینگ زنده خود و کسب 70 هزار دلار جایزه، موفق شد مجوز حضور در رقابت های مهم کاندیداها 2022 را در این رشته به چنگ آورد.  پس از اتمام رقابت‌ها و قهرمانی این شطرنج‌باز ایرانی در  سایت فدراسیون جهانی شطرنج نوشته شد:

فیروزجا فاتح رقابت‌های گرند سوئیس شد. فیروزجا که به تابعیت فرانسه در آمده است، در رقابت‌های شطرنج گرند سوئیس با اختلاف نیم امتیاز از دیگران قهرمان این رقابت‌ها شد و جایزه ۷۰ هزار دلاری را به دست آورد.

فابیانو کاروانا مرد شماره سه جهان و مدعی سابق عنوان قهرمانی جهان با ۷.۵ امتیاز دوم شد. کاروانا دومین بلیت مسابقات کاندیدا ۲۰۲۲ را گرفت و جایزه ۵۰ هزار دلاری را نیز به دست آورد.

قهرمانی علیرضا فیروزجا در شطرنج Grand Swiss
قهرمانی علیرضا فیروزجا در شطرنج Grand Swiss

قهرمانی علیرضا فیروزجا در شطرنج گرند سوئیس در حالی است که مقصودلو دیگر ایرانی این رقابت‌ها و البته در تیم ملی ایران بود که 3 برد، 6 تساوی، و 2 شکست دست یافت و از 11 امتیاز ممکن به 6 امتیاز رسید. او در نهایت در جدول رده بندی در جایگاه 38ام ایستاد. طباطبایی دیگر ملی‌پوش ایرانی نیز با 5.5 امتیاز در رده 51ام این دوره از مسابقات گرند سوئیس رسید.

این مسابقات که با حضور 108 شطرنجباز طی روزهای 25 اکتبر تا 8 نوامبر در شهر ریگای لتونی برگزار شد، در ۱۱ راند به روش سویسی برگزار می‌شود. دو نفر برتر این رقابت‌ها مجوز حضور در مسابقات کاندیداهای فیده ۲۰۲۲ را پیدا خواهند کرد.


برای مشاهده حرکات بازی می‌توانید اینجا در سایت Chess را دنبال کنید!


فیروزجا در مصاحبه پس از قهرمانی خود ضمن اذعان به سخت بودن این رقابت‌ها گفت:

شطرنج برای من بازی‌ای است که هرگز نمی‌توانم آن را ترک کنم. وقتی شطرنج یاد می‌گیرید و حتی اگر حرفه‌ای هم نباشید همواره به شطرنج فکر خواهید کرد!

علیرضا فیروزجا کیست؟

علیرضا فیروزجا متولد خرداد 1382 در بابل است. وی شطرنج را از 8 سالگی آغاز کرد. علیرضا در کودکی با دایی خود شطرنج بازی کرد و پس از چندین پیروزی پدرش وی را به هیئت شطرنج بابل برد تا شرایط حرفه‌ای‌تری را تجربه کند. او در رده سنی زیر 12 سال در سال 2015 قهرمان شطرنج آسیا شد و از آن زمان موفقیت‌های زیادی کسب کرد.  فیروزجا در کلاس‌های فوتبال و شنا نیز حضور داشت. علیرضا اولین مدال خود را در 9 سالگی به دست آورد و در مسابقات زیر ده سال استان مازندران قهرمان شد.

قهرمانی علیرضا فیروزجا در شطرنج Grand Swiss
علیرضا فیروزجا در شطرنج Grand Swiss

علیرضا در سال 1394 وقتی تنها 13 سال داشت موفق شد نخسیتن استاد بزرگ شطرنج ایران، آقای احسان قائم مقامی را شکست دهد.

او در مرداد ماه 1398 در پایان سوپر لیگ ترکیه با 10 برد و 3 تساوی توانست به ریتینگ 2700 برسد تا نخستین سوپر استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران لقب بگیرد. این عنوان هرچند جزو عناوین رسمی فدراسیون جهانی شطرنج نیست اما به کسانی اعطا می‌شود که امتیاز 2700 عبور کرده‌اند.

او در مسابقات جهانی روسیه در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی با پرچم فدراسیون بین المللی شطرنج یعنی فیده شرکت کرد و در دور نهایی پس از ماگنوس کارلسن ، قهرمان آن هنگام جهان مقام دوم شطرنج سریع جهان قرار گرفت! لازم به بیان است او پس از مسابقات دسامبر سال 2019 میلادی اعلام کرد که احتمالا برای کشور فرانسه بازی خواهد کرد!

قهرمانی علیرضا فیروزجا در شطرنج Grand Swiss

او در مسابقات سریع شطرنج قهرمانی جهان، سرگئی کاریاکین، سوپر استاد بزرگ روسیه و نایب‌قهرمان جهان در سال 2016 که قهرمان سابق شطرنج برق‌آسای دنیاست را شکست داد. دیگر پیروزی ارزشمند او در دور پایانی مقابل شهریار ممدیاروف از جمهوری آذربایجان (نفر هفتم حال حاضر جهان) رقم خورد.

مطالب بیشتر در اسپورتیم:

.

نظر شما در خصوص قهرمانی علیرضا فیروزجا در شطرنج گرند سوئیس چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *