ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟

ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟ با خط خوردن مهدی طارمی از فهرست تیم ملی برای دو بازی مقابل سوریه و لبنان این به سوالی مهم بدل شده است.

اتفاقات نگران کننده اطراف تیم ملی آن هم بعد از روند خوب ابتدایی در مسابقات مقدماتی جام جهانی حالا نگرانی نه فقط کارشناسان حرفه‌ای فوتبال که حتی فوتبالدوستان عادی ایرانی را نیز برانگیخته است.

دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی به علت یک جدال لفظی غیرمستقیم در توییتر با سرمربی تیم ملی دراگان اسکوچیچ اوضاع آشفته‌ای حول تیم ملی پدید آورده است. اما ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟ با ما تا پایان همراه باشید.

ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟

دعوت نشدن طارمی به تیم ملی, مشکل طارمی با اسکوچیچ, مشکل اسکوچیچ با طارمی
دعوت نشدن طارمی به تیم ملی / مشکل طارمی با اسکوچیچ / مشکل اسکوچیچ با طارمی

یحتمل اسکوچیچ زمانی که با وب سایت vecernji کرواسی در حال مصاحبه بود تصورش را هم نمی‌کرد که اظهاراتش چنین آتشی برپا کند و حتی وضعیت خودش را هم تحت الشعاع قرار دهد.

او که در شرایطی اضطراری به عنوان جایگزین مارک ویلموتس بلژیکی انتخاب شد در مدت زمان کوتاهی تیم ملی نامنظم ویلموتس و بحران زده پس از رفتن کیروش را به تیمی منظم بدل کرد و یک رکورد شگفت انگیز یعنی 10 پیروزی پیاپی در 10 بازی اول را به ثبت رساند. سه مورد از این پیروزی‌ها به ترتیب مقابل سوریه، لبنان و امارات به دست آمد که رقبای مهمی در مسیر صعود تیم فوتبال کشورمان به جام جهانی محسوب می‌شوند.

عملکرد تیم ملی مقابل کره در ورزشگاه آزادی گرچه چنگی به دل نمی‌زند اما اگر کمی شانس یار ایران بود و ضربات به تیر دروازه نمیخورد آن بازی نیز با پیروزی قاطع یوزپلنگ‌های ایرانی همراه می‌شد تا اسکوچیچ به روند فوق‌العاده خود در قامت سرمربی تیم ملی ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین بازیکنان دورگه ایرانی جدید ؛ جوانانی در انتظار دعوت به تیم ملی!

همه چیز خوب،‌ آرام و بی حاشیه پیش می‌رفت تا اینکه آقای اسکوچیچ در یک مصاحبه ب وب‌سایتی از کشور خودش کرواسی در توصیف مهاجمان تیم ملی و تفاوت لیگ ایران با کرواسی گفت:

 فوتبالیست‌های ایرانی به لحاظ تکنیکی و فیزیکی قدرتمند هستند و در سطح رشک برانگیزی قرار دارند. چیزی که آنها فاقدش هستند و من در آن جای پیشرفت می بی نم، توانایی تاکتیکی است. بازیکنان ایران هنوز در توانایی تاکتیکی آن‌قدرها خوب نیستند ولی در بلند مدت می‌توان آن را به آنها آموخت. بیشتر اروپایی‌ها از نظر تاکتیکی منظم بوده‌اند و از آنجا که ایران بازیکنان بیشتری در باشگاه‌های اروپایی دارد، این امر به آرامی در حال تغییر است.

همین اظهار نظر ساده جنجال بزرگی آفرید و بلافاصله با واکنش مهدی طارمی در توییتر همراه شد. از همان ساعات اولیه این اتفاق میشد حدس زد که ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست و به کجا می‌انجامد. اما همه امیدوار بودیم که یکی از طرفین کوتاه بیاید!

توییت طارمی در واکنش به اسکوچیچ

دو روز از مصاحبه سرمربی تیم ملی نگذشته بود. مهاجم ایرانی پورتو که هر بازی برای تیمش عملکردی خیره‌کننده داشت به این صحبت‌های سرمربی واکنش نشان داد و بعد از بازی با آث میلان در لیگ قهرمانان اروپا که طارمی در آن بهترین بازیکن میدان شد در توییتی نوشت:

باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و.… از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است. زنده باد ایران.

ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟
دعوت نشدن طارمی به تیم ملی / مشکل طارمی با اسکوچیچ / مشکل اسکوچیچ با طارمی

این صحبت‌های طارمی درباره اسکوچیچ از سوی فدارسیون فوتبال با واکنش رسمی مواجه نشد و حتی شهاب‌الدین عزیزی خادم که به قول خودش برای خدمت آمده در مواجه با خبرنگاران از پاسخ به این سوال مانند سوالات بسیار دیگری فرار کرد! سردار آزمون اولین چهره سرشناسی بود که رسما به موضوع واکنش نشان داد. او در صحبت با یکی از رسانه‌ها درباره ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ گفت:

پس از انتشار این صحبت‌ها، اسکوچیچ با من تماس گرفت و گفت مصاحبه‌ای که انجام داده، آن چیزی نبوده که بازتاب داشته و گفت اتفاقاً صحبت‌های مثبتی انجام داده است. شاید در رسانه‌های کرواسی صحبت‌های او طور دیگری منتشر شده و ترجمه صحبت‌های او از زبان کروات به فارسی و جابجایی چند واژه باعث این سوءتفاهم شده است. در هر صورت، با چهار پنج بازیکن تیم ملی که اکنون در تیم نقش لیدر را دارند، باید به حفظ این آرامش کمک کنیم. این صحبت‌ها همه به ضرر تیم ملی است و ما نباید خودزنی کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین مهاجم ایران 1400 ؛ سر آغازی بر فوتبال تهاجمی

واکنش فدارسیون به ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ

ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟
دعوت نشدن طارمی به تیم ملی / مشکل طارمی با اسکوچیچ / مشکل اسکوچیچ با طارمی

مرتضی محصص رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال تاکید کرد که وحدت تیم ملی در آستانه بازی با لبنان و سوریه نباید بر هم بخورد. او درباره ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ وی گفت:

در شرایط فعلی نباید وحدت و موقعیت تیم ملی ایران به خطر بیافتد. ما راجع به یک تیم نونهالان صحبت نمی‌کنیم بلکه تیم ملی کشورمان است که میلیون‌ها ایرانی چشم انتظار درخشش آن هستند. نباید مشکلاتی که هست را بزرگ کنیم. وحدت یک تیم مهمترین مولفه برای موفقیت است و بهترین ستاره‌ها هم بدون وحدت موفق نمی‌شوند. ما دو بازی سخت با لبنان و سوریه در پیش داریم. الان وقت قدرت نمایی و اینکه بخواهیم دشمن همدیگر بشویم، نیست. بدون وحدت و اعتماد بین اعضای تیم ملی، به جایی نمی رسیم. البته که هیچکس هم کامل نیست. خود من نفر اول هستم که نقص‌های زیادی دارم. باید در این وضعیت مراقب باشیم.

عجیب‌ترین واکنش به اتفاقات رخ داده را حسن کامرانی فر دبیر کل فدراسیون فوتبال داشت. وی بعد از نشست هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالت مختلف آنها پاسخ داد. کامرانی فر درباره ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ و اختلافات در تیم ملی گفت:

اگر در یک تیمی مشکلاتی باشد این مسائل در نتایج هم تاثیر خواهد داشت. وقتی بازیکنان با کادر فنی ارتباط خوبی دارند نمی‌شود حرفی بزنید. شرایط تیم ملی فوق العاده خوب است و همه در حال کمک هستند. مدیریت خوبی در تیم ملی رخ داده ضمن آنکه رئیس فدراسیون کنار تیم است و همیشه در کنار تیم عزیزی خادم حضور دارد و تمامی مسائل را مدیریت می‌کند.

مجتبی خورشیدی سرپرست تیم ملی فوتبال هم حدود یک هفته پیش به سئوالات خبرنگاران درباره اختلافات ایجاد شده در تیم ملی پاسخ شفافی نداد و گفت: «حل می‌شود! اینها مسائل درون خانوادگی تیم است و مشکلی ندارد و انشاءلله رفع می‌شود.»

وساطت بزرگان برای رفع ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ

ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟
مشکل طارمی و اسکوچیچ / دعوای طارمی و اسکوچیچ / دعوای اسکوچیچ و طارمی / خط خوردن طارمی از تیم ملی

در همین ارتباط بعضی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند دراگان اسکوچیچ برای رفع مشکلات تماسی با مهدی طارمی گرفته است تا شخصاً با او گفتگو کند اما طارمی پاسخ این تماس را نداده است.

در ادامه اسکوچیچ از وحید هاشمیان و کریم باقری، مربیان تیم ملی می‌خواهد با طارمی تماس بگیرند تا به این مشکلات پایان بدهند. با این حال طارمی حاضر به پاسخ دادن تماس تلفنی این دو مربی هم نشده است تا پروسه حضورش در تیم ملی را پیچیده‌تر کند.

عدم دعوت از مهدی طارمی کافی بود تا وی برای ساعاتی به سوژه اصلی تمام رسانه‌های ورزشی کشور پرتغال تبدیل شود. سه روزنامه معتبر رکورد، ابولا و اوژوگو بعد از اعلام لیست تیم ملی ایران، گزارش‌هایی را در خصوص غیبت طارمی و اختلافاتش با اسکوچیچ منتشر کردند. به عنوان نمونه، روزنامه رکورد با تیتر «حذف طارمی از ترکیب ایران پس از جنجال با سرمربی» نوشت:

مهدی طارمی بازیکن بزرگ تیم ایران و پورتو از لیست بازی برابر لبنان و سوریه خارج شد. به گفته برخی مطبوعات ایران، این جدایی در نتیجه درگیری است که طارمی با سرمربی تیم دراگان اسکوچیچ داشت.

مقابله با بازیکن سالاری : اسکوچیچ یا کی روش!

ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟
مشکل طارمی و اسکوچیچ / دعوای طارمی و اسکوچیچ / دعوای اسکوچیچ و طارمی / خط خوردن طارمی از تیم ملی

کنار گذاشتن طارمی از تیم ملی ایران باعث شده است تا بعضی از کارشناسان و اهالی رسانه این مسئله را شبیه به تصمیم کارلوس کی‌روش سرمربی پیشین تیم ملی در قبال مهدی رحمتی دروازه بان سابق ایران بدانند. کی‌روش در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و بعد از دیدار با لبنان (که با باخت یک بر صفر ایران تمام شد)، رحمتی و هادی عقیلی را از تیم ملی کنار گذاشت.

در آن زمان این‌طور عنوان می‌شد که کی‌روش با بازیکن سالاری مقابله کرده و خیلی از کارشناسان هم از این موضوع به عنوان نقطه عطفی در تیم ملی یاد کردند. اما آیا مقایسه تصمیم اسکوچیچ با کی‌روش درست است؟ آیا تیم ملی بدون مهدی طارمی هم می‌تواند به مسیر موفقیتش ادامه بدهد و راهی جام جهانی شود؟ اینها سئوالاتی است که پی بردن به پاسخ آن نیازمند زمان است. اگر تیم ملی بدون طارمی به پیروزی برسد، آیا بازهم این مهاجم شانس بازگشت به تیم ملی را خواهد داشت؟

نکته مهم در این باره این است که مهدی رحمتی خود در مصاحبه‌ای رسمی از تیم ملی خداحافظی کرد و درواقع کیروش به این تصمیم او احترام گذاشت. اینکه رحمتی بعدها از اظهارات خود ابراز پشیمانی کرد و خواستار بازگشت به تیم ملی شد نیز برای مربی حرفه‌ای مانند کیروش به هیچ وجه قابل قبول نبود. به خصوص که رحمتی جایگزین‌های بسیار خوب و باکیفیتی داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین مدافعان سری آ 2021 ؛ زادگاه بزرگترین مدافعان تاریخ فوتبال!

جانشین‌های احتمالی طارمی

ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟
مشکل طارمی و اسکوچیچ / دعوای طارمی و اسکوچیچ / دعوای اسکوچیچ و طارمی / خط خوردن طارمی از تیم ملی

در میان اختلافات اسکوچیچ و طارمی، این اللهیار صیادمنش است که به یک فرصت طلایی دست یافته است. صیادمنش که به صورت قرضی در تیم زوریا لوهانسک اوکراین بازی می‌کند، در چهار مسابقه اخیر این تیم پنج گل به ثمر رسانده و یکی از ارکان موفقیت و پیروزی‌های زوریا بوده است. صیادمنش یک دوره در زمان مارک ویلموتس به تیم ملی دعوت شد و برای ایران گلزنی هم کرد اما بعد از آن فرصت دیگری برای حضور در تیم ملی پیدا نکرد.

فراموش نکنیم که به برکت دوران موفق کیروش و خیل عظیم ستارگان ایرانی شاغل در اروپا، دست اسکوچیچ برای انتخاب باز است و از کاوه رضایی تا کریم انصاری‌فرد همگی گزینه‌هایی هستند که شانس حضور در ترکیب را دارند. البته که هماهنگی میان طارمی و آزمون در بازی‌های اخیر به فرم ایده‌آلی رسیده بود. حال باید دید کدام جایگزین احتمالی می‌تواند با آزمون میکس شود.

بازتاب ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ

شبکه «برنامج الدیربی» کویت امروز به بازتاب کنار گذاشتن مهدی طارمی مهاجم پورتو از لیست تیم ملی کشورمان توسط اسکوچیچ پرداخت. این رسانه کویتی، نوشت:

 اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران مهدی طارمی را از لیست بازی لبنان و سوریه کنار گذاشت. مربی کروات بازیکنان ایرانی را تاکتیک ناپذیر معرفی کرده بود که طارمی به این حرف‌های اسکوچیچ واکنش نشان داد و اعلام کرد که مشکل تیم ملی خود مربی است.

ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟
مشکل طارمی و اسکوچیچ / دعوای طارمی و اسکوچیچ / دعوای اسکوچیچ و طارمی / خط خوردن طارمی از تیم ملی

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

One thought on “ماجرای درگیری طارمی و اسکوچیچ چیست ؟

  1. طارمی باید ازتیم ملی خداحافظی کند تیم ملی جای منم منم نیست باید فوتبال دوستان وکارشناسان دراین مورد نظر بدن حرف اول تیم ملی را سرمربی میزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *