پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop)

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop) این نوشتار ضمن پرداختن به این موضوع به اهمیت و تاثیر پیت استاپ یا تعویض لاستیک اتومبیل در فرمول یک نیز می‌پردازد.

پیت استاپ (Pitstop) از مهمترین بخش‌ها در شاخه‌های مختلف موتور اسپورت است که معمولا نقش زیادی در موفقیت تیم‌ها و نتیجه نهایی مسابقه دارد. اهمیت این موضوع سبب شده تا هماهنگی اعضای تیم نقش مهمی در پیت استاپ (Pitstop) داشته باشد.

مجموعه مواردی که از آن‌ها به عنوان پیت استاپ یاد می‌شود معمولا شامل سوخت‌گیری، تعویض تایر‌ها، تنظیمات مورد نیاز یا رفع مشکلات اتومبیل، تعویض راننده و در مواردی توقف اجباری است.

معمولا جایگاه توقف هر خودرو روبروی جایگاه تیم در حاشیه خط آغاز و پایان است. تعداد مکانیک‌های مجاز به حضور در پیت استاپ نیز بسته به نوع رشته ورزشی متفاوت است و از 2 تا چند نفر متغیر است. در این نوشتار اما هدف ما پاسخ به این سوال است که پیت استاپ فرمول یک چیست ؟

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop)
پیت استاپ فرمول 1 یعنی چه / اصطلاح پیت استاپ (Pit Stop) / معنی پیت استاپ

مسابقات اتومبیلرانی در اوایل سده بیستم میلادی در جاده‌های بیناشهری برگزار می‌شد. در آن دوران مکانیک‌ها در طول مسابقه تیم‌ها و رانندگان را همراهی می‌کردند و در صورت نیاز تعمیرات بلافاصله کنار جاده انجام می‌شد. درواقع این پیت‌استاپ‌ها در دوران اولیه بود.

اما پس از آن و با ورود مسابقات به پیست اوضاع متحول شد. در اواسط دهه 1930 و پیش از جنگ دوم جهانی، پشتیبانی مالی رایش سوم از تیم‌های اتومبیلرانی آلمانی زمینه را برای پیشرفت چشمگیر پیت استاپ فراهم کرد.

بنابر آنچه خبرنگار نیویورک تایمز یعنی رابرت دالی در کتاب خودروها نوشته، پیت استاپ انجام شده روی خودروی مانفرد فون براشیچ در سال 1937 در پیست دونیتگتون پارک 33 ثانیه به طول انجامیده است و طی این فرایند:

سوخت تحت فشار و با سرعت پنج گالون بر ثانیه به مخزن تزریق شد، تایرهای عقب جدا شدند و با تایرهای جدید جایگزین شدند، یک بطری آب و عینک تمیز به فون براشیچ داده‌شد و او دوباره حرکت کرد.

در دوران مدرن فرمول یک البته و تا 1982 سوخت‌گیری در پیت استاپ انجام نمی‌شد. اما در سال 1982 برای اولین بار اجازه سوخت‌گیری و سرویس ماشین در پیت استاپ داده شد. با این وجود در سال 1984 بار دیگر این قاعده از میان برداشته شد و این مانع پیشرفت چشمگیر تیم‌های پیت استاپ شد.

یکی از سریع‌ترین پیت‌استاپ‌های تاریخ تا پیش از سال 2000 و پیشرفت جدی پیت استاپ، توسط تیم بنتون در جایزه بزرگ بلژیک طی فصل 1993 انجام شد که در زمان 3.2 ثانیه سریعترین پیت‌استاپ تا زمان خود را ثبت کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ؛ از فن در سار تا افسانه‌ای لو یاشین

بهترین دفاع وسط‌های تاریخ فوتبال ؛‌ مظلوم در زمان درخشش و مورد غضب هنگام لفزش

شاید این رقم در حال حاضر کمی زیاد به نظر برسد اما از مقایسه این مورد با آنچه درباره پیت‌استاپ 33 ثانیه‌ای نقل کردیم باید اذعان کرد پیشرفت چشمگیری رخ داده است.

بار دیگر اما از 1994 تا 2009 اجازه سوخت‌گیری در پیت استاپ ارائه شد و این سبب شد تا زمان پیت‌استاپ به طور میانیگن به 8 تا 12 ثانیه برسد. بار دیگر با ممنوعیت سوخت‌گیری در فصل 2010 پیت‌استاپ‌ها دوباره سرعت گرفتند و زمان آن‌ها تا سال 2012 به کمتر از 3 ثانیه هم رسید.

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop)
پیت استاپ فرمول 1 یعنی چه / اصطلاح پیت استاپ (Pit Stop) / معنی پیت استاپ

روند سریعتر شدن پیت‌استاپ همچنان در دوران ما نیز ادامه دارد و تیم‌ها می‌کوشند با هماهنگی بالا، تمرین و دقت زیاد زمان پیت‌استاپ را پایین‌تر بیاورند. در حال حاضر رکورد سریع‌ترین پیت استاپ فرمول یک مربوط به تیم ردبول با 1.82 ثانیه است که در جایزه بزرگ برزیل در فصل 2019 به ثبت رسیده است.

نکته مهم دیگر درباره پیت‌استاپ اینکه سرعت خودروها در زمان ورود به مسیرر پیت‌استاپ باید نهایتا 50 مایل بر ساعت برابر با 80 کیلومتر بر ساعت باشد. این محدودیت حتی در برخی پیست‌های خاص مانند پیست موناکو کمتر هم هست و در صورت تجاوز رانندگان از این سرعت، تیم و راننده متخلف مشمول پرداخت جریمه نقدی، یا دریافت پنالتی زمانی در زمان مسابقه خواهند شد.

تیم پیت‌استاپ مجاز است که لحظاتی قبل از رسیدن خودرو از گاراژ خارج شده در موقعیت خود مستقر شوند. این تیم برای بلند کردن خودرو در مرحله مسابقه مجاز به استفاده از جک‌های هیدرولیکی نیستند و بعد از انجام پیت استاپ نیز باید بلافاصله به گاراژ بازگردند. تیم‌ها باید در راستای صدور اجازه جرکت برای خودرو به وضعیت عبور دیگر خودروها نیز توجه داشته باشند. اما مسئولیت هر کس در تیم پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ اساسا اعضای یک تیم پیت استاپ شامل چند نفر است؟

بیشتر بخوانید:

بهترین مدافعان سری آ 2021 ؛ از رومانیولی تا اشکرینیار!

بهترین مهاجم راست جهان ؛‌ از رونالدو تا صلاح!

مسئولیت اعضای تیم پیت استاپ فرمول یک چیست ؟

در این بخش قصد داریم شما را با مسئولیت هر یک از اعضای تیم پیت استاپ و تعداد نفرات آن آشنا کنیم. هریک از بخش‌های فرایند پیت استاپ در تصویر زیر شماره‌گذاری شده و مسئولیت و عملکر هر مورد در ادامه ذکر شده است:

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop)

  1. مسئول جک جلوی خودرو
  2. چراغ راهنمایی جهت هدایت توقف و حرکت راننده
  3. راهنمایی راننده جهت توقف مناسب در پیت لین، درآوردن تایر جلو
  4. قرار دادن تایر جدید در جلو
  5. درآوردن تایر عقب
  6. باز و بسته کردن تایر
  7. مسئول جک عقب خودرو
  8. قرار دادن تایر عقب

اهمیت پیت استاپ فرمول یک چیست ؟

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop)
پیت استاپ فرمول 1 یعنی چه / اصطلاح پیت استاپ (Pit Stop) / معنی پیت استاپ

رانندگی فرمول یک با خودروهای خاص و سرعت بالای 300 کیلومتر در ساعت در پیست‌های خاص و با آب و هوای متفاوت کار ساده‌ای نیست و معمولا این در پایان هر مسابقه راننده است که بیش از همه اعضای تیم مورد توجه قرار می‌گیرد.

با اینکه در سالیان اخیر توجه زیادی به پشت‌پرده کارهای تیمی فرمول یک شده است،‌ اما پس از پیروزی راننده همچنان نقش مهم مکانیک‌ها و عملکرد آن‌ها در پیت‌استاپ‌ها به حاشیه رانده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین مهاجم فیفا 21 ؛ لذت پیروزی با بهترین‌ها

بهترین هافبک‌های لیگ جزیره ؛ از بازیساز خلاق سیتی تا دژ دفاعی چلسی!

واقعیت امر این است مکانیک‌ها و اعضای تیم پیت استاپ اصلی‌ترین نقش را در سرحال نگهداشتن خودرو و حتی بعضی راننده دارند. پس از ممنوعیت سوخت‌گیری خودروهای فرمول یک از سال 2010 تمرکز اصلی پیت‌استاپ بر تعوض لاستیک‌ها و رفع مشکلات فنی متمرکز شد.

جایگاه توقف خودرو را اصطلاحا پیت لین (Pitlane) می‌نامند. راننده‌ها ابتدا با راهنمایی یکی از اعضای تیم که با نام مرد آبنبات چوبی شناخته می‌شد در جایگاه قرار می‌گرفتند. دلیل نامگذاری این نام شباهت زیادی تابلوی راهنمای این مکانیک با آبنبات چوبی است. این تابلو دو کلمه «توقف» و «دنده یک» در دو طرف دارد. اهمیت نقش مرد آبنبات چوبی به خصوص زمانی زیاد است که چند خودرو در حال ورود به پیست باشند.

در سال 2008 برای اولین بار این فراری بود که سیستم چراغ راهنمای امروزی را جایگزین مرد آبنبات چوبی کرد. اما بعد از حادثه‌ای که در پیت‌استاپ فیلیپه ماسا رخ داد دوباره نیروی انسانی به پیت استاپ بازگشت. اما به مرور زمان و همانطور که امروز می‌بینیم سرانجام این چراغ‌های راهنما هستند که جای مرد آبنبات چوبی را گرفتند. در ادامه با نوشتار پیت استاپ فرمول یک چیست با ما باشید.

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop)
پیت استاپ فرمول 1 یعنی چه / اصطلاح پیت استاپ (Pit Stop) / معنی پیت استاپ

با توقف خودرو در پیت لین، 14 مکانیک شامل 12 مکانیک تعویض تایر و 2 مکانیک جک نگهدار به سراغ خودرو می‌روند. برای تعویض هر چرخ 3 مکانیک مشغول می‌شوند و معمولا در مدت زمانی بین 2 تا 3 ثانیه هر 4 لاستیک خودرو عوض می‌شود.

البته تعداد مکانیک‌ها بعضا با حضور مکانیک‌های بیشتری برای تنظیم باله‌ها و دو مکانیک دیگر برای تمیز کردن دریچه‌های هوای جانبی افزایش پیدا می‌کند. کار حساس تیم پیت استاپ با توقف خودرو، 2 مکانیک جلو و عقب خودرو که با جک وارد می‌شوند آغاز می‌شود. کار تعویض تایرها در کوتاه زمانی صورت می‌گیرد و با پایین آمدن جک‌ها چاغ جلو راننده سبز می‌شود تا خودرو حرکت کند.

عملکرد اعضای تیم در پیت استاپ به‌قدری مهم است که می‌تواند استراتژی کلی مسابقه را دگرگون کند. به‌خصوص وقتی‌که روند مسابقه با وجود خودروی مارشال و ایمنی مجازی و واقعی ترکیب می‌شود، پیت استاپ نقشی تعیین‌کننده دارد.

مکانیک‌های هر تیم با درک اهمیت بالای نقش خود در موفقیت تیم، فشار روانی غیرقابل توصیفی را تحمل می‌کنند. گاهی این فشار، نتیجه عکس می‌دهد. به‌عنوان مثال در فصل ۲۰۱۸ مسابقات فرمول یک، حاصل اشتباه مکانیک‌های تیم هاس (HAAS) در پیت استاپ، کناررفتن هر دو راننده از گرندپری استرالیا بود. یا در گرندپری دوم 2019، ناهماهنگی تیمی و سیستم چراغ راهنمایی، کنار رفتن کیمی رایکونن و مصدومیت شدید یکی از مکانیک‌ها را به‌دنبال داشت.

بیشتر بخوانید:

بهترین مهاجم چپ جهان ؛ کیه‌زا یا امباپه مسئله این است!

بهترین مهاجم ایران 1400 ؛ سرآغازی بر فوتبال تهاجمی

اهمیت کار تیمی در پیت استاپ فرمول یک چیست ؟

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop)
پیت استاپ فرمول 1 یعنی چه / اصطلاح پیت استاپ (Pit Stop) / معنی پیت استاپ

کار تیمی،‌‌ ‌تمرین و البته هماهنگی راننده و تیم پیت استاپ برای انجام فرایند پیت استاپ به بهترین شکل ضرورت دارد. موضوعی که راننده ردبول مکس ورشتپن آن را اینگونه بیان کرد که ضرورت دارد تیم پیت استاپ از زمان توقف راننده اطلاع داشته باشند.

حفظ این هماهنگی در کنار سرعت بالای همه اعضا یکی از دشوارترین کارها نه فقط در فرمول یک و نه فقط در ورزش که بلکه در هر نوع فعالیتی در سراسر دنیاست. درواقع این فرایند را باید بارها و بارها با سرعت آهسته تماشا کرد تا متوجه اهمیت و ظرافت آن شد.

برای اطمینان از این هماهنگی تیمی و آمادگی جسمانی مکانیک‌ها، تیم‌های سرشناسی چون ردبول و ویلیامز برنامه‌های منظم آمادگی جسمانی و تمرین گروهی تدارک می‌بینند. یکی از مثال‌های تمرین مربوط به تیم مک‌لارن است که هر روز دو جلسه تمرین گروهی پیت استاپ معادل 15 بار پیت استاپ و هر هفته دو جلسه تمرین آمادگی جسمانی انجام می‌دهند.

ویلیامز یکی از فشرده‌ترین تمرینات پیت استاپ را برنامه‌ریزی کرده است. علاوه بر تمرینات رایج و مکرر، ویلیامز یک مربی بدنساز و فیزیوتراپیست نیز برای این تیم استخدام کرده است. یه علاوه اعضای تیم تمرکز بالایی برپیت استاپ های اضطراری دارند.

اگر می‌خواهید که نگاهی به پشت پرده این صحنه داشته باشید و ببینید که چه هماهنگی‌هایی برای این منظور در یک ایستگاه تعویض تایر (Pit Stop) موردنیاز است، ویدیویی که در ادامه می‌آید را به طور کامل ببینید. نقش هر کدام از ۱۸ عضو تدارکات به صورت جداگانه بررسی می‌شود و شما به صورت تصویر آهسته، شرایط  استفاده از جک برای بالا بردن خودرو، خارج کردن چرخ‌های قبلی و نصب چرخ‌های جدید را مشاهده خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop) نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *