لیست رانندگان فرمول یک 2022 [+ رتبه بندی و جدول امتیازات]

لیست رانندگان فرمول یک 2022 را در این نوشتار بررسی می‌کنیم. جدول زمانی مسابقات، نقل و انتقالات و جابجایی‌های تقویمی فصل 2022 مشخص شده است.

مسابقات فرمول یک 2022 (‎2022 FIA Formula One World Championship‎) یک مسابقه موتوری برنامه‌ریزی شده از سوی فدارسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) است که به عنوان هفتاد و سومین دوره از مسابقات جهانی فرمول یک برگزار خواهد شد.

بنابر اعلام پیشین قرار است در فصل 2022 تغییرات چشمگیری در قوانین و مقررات فنی فرمول یک ایجاد شود. تغییراتی که قرار بود در سال 2021 اعمال شود اما شیوع ویروس کرونا مانع شد. در این نوشتار ضمن بررسی و ارائه لیست رانندگان فرمول یک 2022 و بررسی وضعیت تیم‌ها و نقل و انتقالات، به تغییرات قوانین می‌پردازیم.

لیست رانندگان فرمول یک 2022

لیست رانندگان فرمول یک 2022 [+ رتبه بندی و جدول امتیازات]
اسامی راننده های فرمول 1 در سال 2022 / فهرست راننده های فرمول یک فصل 2022
بنابر اعلام قبلی در فرمول یک 2022 اتفاقات جالبی رخ خواهد داد. ظاهر خودروها متفاوت شده، موتورهای متفاوتی در آن‌ها به کار خواهد رفت و آیرودینامیک خودروها هم که بر اثر زمین استوار است به رانندگان کمک می‌کند که نزدیکتر از قبل در پیست یکدیگر را دنبال کنند و در نتیجه مانورهای سبقت ساده‌تر انجام شود.

به علاوه فرمول یک 2022 به ظاهر قرار است یک رکوردشکنی جدید با برگزاری 23 گرندپری را رقم بزند که توسط شورای ورزش‌های موتوری فیا تایید شده است. اگرچه شاید این مسابقات هم با تغییراتی اندک انجام شود،‌ ولی انجام 23 مسابقه در نوع خود رکوردی است. فصل 2021 نیز با برگزاری 22 مسابقه رکورددار حال حاضر است.

رقابت‌های فصل آینده فرمول یک از 20 مارس مقارن با 29 اسفند در بحرین آغاز می‌شود و در 20 نوامبر 2022 مقارن با 29 آبان 1401 در ابوظبی پایان می‌یابد. ژان تاد (Jean Todt) رئیس فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی گفت:

در طول دو سال گذشته، فرمول یک (F1) ایستادگی قابل توجهی از خود نشان داد که به‌خوبی با رشد این ورزش با وجود چالش‌های مهم همه‌گیری کرونا، اثبات شد.

او افزود:

۲۳ گرند پری در سال ۲۰۲۲ یک نمایش هیجان‌انگیز برای خودروهای جدید خواهد بود و من بی‌صبرانه منتظر آن هستم.

تغییرات تیم‌ها در فرمول یک 2022

لیست رانندگان فرمول یک 2022 [+ رتبه بندی و جدول امتیازات]
اسامی راننده های فرمول 1 در سال 2022 / فهرست راننده های فرمول یک فصل 2022
از مهمترین تغییرات قابل ذکر باید به خروج هوندا از فرمول یک اشاره کرد. این شرکت اعلام کرده که دیگر هیچ پیشرانه‌ای تولید نخواهد کرد. این شرکت از سال 2018 پیشرانه‌های اسکودریا آلفاتاوری و از سال 2019 پیشرانه‌های ردبول ریسینگ را تامین می‌کرد.

در فرمول یک 2022 تیم پانتهرا آسیا به فرمول 1 خواهد پیوست. این تیم قرار بود در فرمول یک 2021 حاضر باشد اما شیوع کووید 19 سبب شد تا برنامه‌های این تیم تعویق بیفتد. البته اخبار زیاد و موثقی حول این موضوع وجود ندارد و در نتیجه نمی‌توان با قطعیت در این باره حکم کرد. در ادامه با لیست رانندگان فرمول یک 2022 با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

آموزش ساخت لیگ ایران در PES 2021

جام باشگاه‌های جهان 2022

نقل و انتقالات و لیست رانندگان فرمول یک 2022

لیست رانندگان فرمول یک 2022 [+ رتبه بندی و جدول امتیازات]
اسامی راننده های فرمول 1 در سال 2022 / فهرست راننده های فرمول یک فصل 2022
کیمی رایکونن محبوب در پایان فصل 2021 بازنشستگی خود را اعلا کرده و حالا پس از 19 سال دیگر شاهد حضور مرد یخی نیستیم. این موضوع سبب شده تا آلفارومئو برای جانشینی او به سراغ رانند خوب مرسدس والتری بوتاس برود.

جورج راسل راننده آکادمی مرسدس بنز که سه سالی است در رقابت‌های فرمول یک حاضر است به تیم اصلی آمده و جانشین بوتاس می‌شود. صندلی راسل در ویلیامز را نیز الکساندر آلبون راننده سابق ردبول پر می‌کند. با در نظر گرفتن این تغییرات و آخرین اطلاعات رسمی منتشر شده درباره فرمول یک 2022،‌ لیست رانندگان فرمول یک 2022 به قرار زیر است:

  • مرسدس: لوئیس همیلتون و جورج راسل
  • ردبول: ماکس فرستاپن و سرخیو پرز
  • مک لارن: لاندو نوریس و دانیل ریکاردو
  • فراری: شارل لکلرک و کارلوس ساینز
  • آلپین: فرناندو آلونسو و استبان اوکن
  • آلفا تائوری: پیر گاسلی و یوکی سونودا
  • استون مارتین: سباستین فتل و لنس استرول
  • ویلیامز: الکساندر آلبون و نیکلاس لطیفی
  • آلفارومئو: والتری بوتاس و ژو گوانگیو
  • هاس: مایک شوماخر و نیکیتا مازپین

تقویم مسابقات فرمول یک 2022

لیست رانندگان فرمول یک 2022 [+ رتبه بندی و جدول امتیازات]
اسامی راننده های فرمول 1 در سال 2022 / فهرست راننده های فرمول یک فصل 2022
تقویم مسابقات فرمول یک 2022 شامل بیست و سه مسابقه، منوط به قرارداد بین سازمان‌دهندگان مسابقه و گروه فرمول یک امیلیا رومانیا، سنگاپور، اسپانیا و ایالات متحده، و مقررات مجاز کووید 19 که توسط دولت‌های محلی و گروه فرمول یک تنظیم شده است. فهرست کامل گرندپری‌های 23 موردی سال فصل 2022 در جدول زیر آمده است:

برنامهٔ رویدادها
راند جایزه بزرگ پیست تاریخ مسابقه
۱ جایزه بزرگ بحرین  پیست بین‌المللی بحرین، صخیر ۲۰ مارس
۲ جایزه بزرگ عربستان سعودی  پیست خیابانی جده، جده ۲۷ مارس
۳ جایزه بزرگ استرالیا  پیست جایزه بزرگ ملبورن، ملبورن ۱۰ آوریل
۴ جایزه بزرگ امیلیا رومانیا  پیست اتومبیل‌رانی انزو دینو فراری، ایمولا ۲۴ آوریل
۵ جایزه بزرگ میامی  پیست استادیوم هارد راک، میامی ۸ مه
۶ جایزه بزرگ اسپانیا  پیست بارسلون-کاتالونیا، بارسلون ۲۲ مه
۷ جایزه بزرگ موناکو  پیست موناکو، مونت‌کارلو ۲۹ مه
۸ جایزه بزرگ آذربایجان  پیست شهری باکو، باکو ۱۲ ژوئن
۹ جایزه بزرگ کانادا  پیست ژیل ویلنوو، مونترآل ۱۹ ژوئن
۱۰ جایزه بزرگ بریتانیا  پیست سیلورستون، سیلورستون ۳ جولای
۱۱ جایزه بزرگ اتریش  پیست رد بول، اسپیلبرگ ۱۰ جولای
۱۲ جایزه بزرگ فرانسه  پیست پل ریکارد، لا کستلت ۲۴ جولای
۱۳ جایزه بزرگ مجارستان  هونگارورینگ، بوداپست ۳۱ جولای
۱۴ جایزه بزرگ بلژیک  پیست اسپا-فرانکورشان، ستوولو ۲۸ اوت
۱۵ جایزه بزرگ هلند  پیست زاندفورت، زاندفورت ۴ سپتامبر
۱۶ جایزه بزرگ ایتالیا  پیست ناتزیوناله مونتزا، مونتزا ۱۱ سپتامبر
۱۷ جایزه بزرگ روسیه  پیست اتومبیل‌رانی سوچی، سوچی ۲۵ سپتامبر
۱۸ جایزه بزرگ سنگاپور  پیست مارینا بی استریت، سنگاپور ۲ اکتبر
۱۹ جایزه بزرگ ژاپن  پیست بین‌المللی سوزوکا، سوزوکا ۹ اکتبر
۲۰ جایزه بزرگ ایالات متحده  پیست امریکاس، آستین، تگزاس ۲۳ اکتبر
۲۱ جایزه بزرگ مکزیکوسیتی  پیست هرمانوس رودریگز، مکزیکو سیتی ۳۰ اکتبر
۲۲ جایزه بزرگ سائوپائولو  پیست ژوزه کارلوس پیس، سائو پائولو ۱۳ نوامبر
۲۳ جایزه بزرگ ابوظبی  پیست یاس مارینا، ابوظبی ۲۰ نوامبر

بیشتر بخوانید:

لیگ برتر والیبال ایران 1400 ؛‌ برنامه بازی‌ها و هرآنچه که باید بدانیم!

لقب تیم‌های فوتبال اروپا و جهان ؛ از موش‌های صحرایی تا کشاورزان باکلاس زمین چمن!

در تقویم 2022 جایزه بزرگ استرالیا،‌ کانادا، ژاپن و سنگاپور پس از دو سال غیبت به علت شیوع پاندمی کرونا به تقویم بازگشته‌اند. جایزه بزرگ چین با وجود اعتبار قراردادش برای سومین فصل پیاپی حضور ندارد.

جایزه بزرگ میامی هم قرار است برای اولین بار برگزار شود. به نظر می‌رسد این مسابقه در پیست بین‌المللی اتومبیرانی میامی در میامی گاردنز فلوریدا برگزار شود.

جایزه بزرگ پرتغال،‌ اشتیریا و ترکیه در فهرست مسابقات 2022 نیستند. این جایزه بزرگ‌ها به طور خاص در تقویم 2021 در پاسخ به همه‌گیری کووید 19 اضافه شدند تا اطمینان حاصل شود که مسابقات تا بیشترین حد ممکن برگزار شود.

جایزه بزرگ قطر هم که برای اولین بار در فرمول یک 2021 حاضر بود،‌ در سال 2022 حاضر نیست و علت به میزبانی جام جهانی مربوط است. جایزه بزرگ قطر دوباره در سال 2023 باز خواهد گشت.

مقررات فنی فصل 2022

لیست رانندگان فرمول یک 2022 [+ رتبه بندی و جدول امتیازات]
اسامی راننده های فرمول 1 در سال 2022 / فهرست راننده های فرمول یک فصل 2022
در مسابقات جهانی سال 2022 قرار است بازنگری‌هایی در مقررات فنی انجام شود. این تغییرات برای معرفی در سال 2021 برنامه‌ریزی شده بود تا تیم‌ها فرصت داشته باشند در طول سال 2020 ماشین‌های خود را توسعه دهند. با این حال و به دلیل همه‌گیری کووید 19 معرفی و اجرای مقررات برای فرمول یک 2022 برنامه‌ریزی شد. پس از اعلام تاخیر تیم‌ها از انجام هرگونه توسعه اتومبیل‌های خود در طول تقویم سال 2020 منع شدند.

در مورد تدوین مقررات فنی جدید، از رانندگان مشاوره گرفته شد، که به عمد محدود کننده نوشته شده بود تا از ایجاد طرح‌های رادیکال در تیم‌ها که توانایی سبقت رانندگان را محدود می‌کند، جلوگیری کند. فیا یک گروه کاری تخصصی یا کمیته‌ای از مهندسان ایجاد کرد که وظیفهٔ شناسایی و بستن نقاط ضعف مقررات قبل از انتشار آنها را دارد.

از بین بردن حفره‌ها، از نظر تئوری یک تیم را از داشتن یک ماشین مسلط متوقف می‌کند و به نوبه خود امکان رقابت نزدیک‌تر در سراسر زمینه‌ها را فراهم می‌کند و در عین حال زیبایی خودروها را بهبود می‌بخشد. این فلسفه هدف اصلی مقررات جدید است.

بیشتر بخوانید:

مالکان ایرانی تیم‌های اروپایی چه کسانی هستند؟

نحوه انتخاب برنده توپ طلا چگونه است؟

واحدهای قدرت (پیشرانه‌ها)

بحث در مورد مقررات موتورهای سال 2021 در سال 2017 آغاز شد و در مه 2018 نهایی شد. این قوانین پیشنهادی جدید شامل حذف موتور واحد بازیابی گرمای زاید (MGU-H) برای ساده‌تر کردن فناوری مورد استفاده در موتور در حالی که حداکثر 3000 دور در دقیقه را افزایش می‌دهد.

پیشنهادهای دیگری که «پلاگین و بازی» نامیده می‌شود، تأمین کنندگان موتور را ملزم به رعایت مقررات می‌کند تا اجزای مختلف موتور را به‌طور جهانی سازگار کنند و به تیم‌ها اجازه می‌دهد اجزای خود را از چندین تأمین کننده تهیه کنند. تولیدکنندگان نیز مشمول مقررات مشابهی در مورد مواد موجود در بازار می‌شوند زیرا سازندگان شاسی از سال ۲۰۲۱ مشمول این پیشنهاد می‌شوند.

این پیشنهادها برای ساده‌سازی موتورها طراحی شده‌اند در حالی که جذابیت ورزش را برای تازه واردان بیشتر می‌کند. با این حال، از آنجا که هیچ تأمین کننده جدیدی متعهد به ورود به این ورزش از سال ۲۰۲۱ نبوده، تأمین کنندگان موجود پیشنهاد کردند فرمول یک واحد انرژی موجود را حفظ کنند تا بتوانند هزینه‌های کلی توسعه را کاهش دهند.

سیستم سهمیه بندی اجزای پیشرانه‌ها در سال 2022 ادامه خواهد داشت و تعداد محدودی از اجزای جداگانه برای تیم‌ها در نظر گرفته شده‌است که می‌توانند قبل از مجازات استفاده شوند. سیستم اگزوز به لیست اجزای سهمیه بندی شده اضافه خواهد شد و تیم‌ها مجاز به استفاده حداکثر از شش مورد در طول یک فصل هستند.

در این نوشتار ضمن پرداختن به لیست رانندگان فرمول یک 2022 تلاش کردیم به برخی جزئیات دیگر فرمول یک در فصل 2022، برنامه‌ تقویمی مسابقات، نقل و انتقالات و برخی تغییرات فنی فرمول یک در فصل 2022 بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص لیست رانندگان فرمول یک 2022 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *