جام باشگاه های جهان 2022 ؛ تیم های حاضر، جدول و برنامه بازی ها

جام باشگاه های جهان 2022 در قالبی جدید و با تعداد تیم‌های بیشتر از گذشته به زودی برگزار خواهد شد. در این نوشتار وضعیت این تورنمنت جدید را بررسی می‌کنیم.

اندیشه توسعه جام باشگاه‌های جهان برای برگزاری با تعداد تیم‌های بیشتر و البته جذابیت بیشتر از مدت‌ها پیش مطرح شده بود. جام باشگاه‌های جهان معمولا با تک نمایندگانی از هر قاره و البته یک نماینده از کشور میزبان برگزار می‌شود.

اما از زمانی که اینفانتینو رئیس جدید فیفا به توسعه این تورنمنت فکر کرد ایده‌های گوناگونی در ابن باره مطرح شد. از یک سو احتمال برگزاری این رقابت‌ها با 24 تیم و از سویی دیگر احتمال 48 تیمی‌شدن بازی‌ها مطرح شده است که برای هر فوتبالدوستی جذاب است.

اینفانتینو ایده مشابهی برای جام جهانی قطر نیز داشت تا این تورنمنت با 48 تیم پیگیری شود و در عوض یک کشور به عنوان میزبان مشترک به قطر اضافه شود. البته که این ایده در حال حاضر منتفی شده است. اما از جام باشگاه های جهان 2022 چه می دانیم؟

جام باشگاه های جهان 2022

جام باشگاه های جهان 2022 ؛ تیم های حاضر، جدول و برنامه بازی ها

جام باشگاه‌های جهان 2022 قرار است نسخه بعدی این مسابقات باشد که در قالبی جدید و توسعه یافته با تعداد نمایندگان بیشتری از هر قاره برگزار می‌شود. این اولین دوره این تورنمنت در قالبی جدید و توسعه یافته است که 24 تیم را در برمی‌گیرد و در چین برگزار خواهد شد.

این مسابقات در درجه اول قرار بود از 17 ژوئن تا 4 ژوئیه 2021 برگزار شود، اما فیفا با توجه به مصائب جهانی مربوط به کرونا و تاثیر آن در برگزاری رقابت‌های فوتبال، برگزاری بازی‌ها را تا یک سال به تعویق انداخت تا برای تماشای ورژن جدید جام جهانی باشگاه ها 2022 ناگزیر به کمی صبر باشیم.

بیشتر بخوانید: بهترین مهاجم جهان 2021؛ از بزرگان قدیمی تا جوان های آینده دار

ایده جدید جام باشگاه های جهان 2022

از اواخر سال 2016 یعنی دقیقا اوایل آغاز به کار جیانی اینفانتینو در مقام رئیس فیفا بود که او ایده‌ای مبنی بر افزایش تعداد تیم‌های جام باشگاه‌های هان به 32 تیم را ارائه داد و پیشنهاد کرد این رقابت‌ها از ژوئن تا ژوئیه برنامه‌ریزی شود تا برنامه متعادل‌تر و جذاب‌تری را شاهد باشیم.

در اواخر 2017 اما با کمی بحث و بررسی فیفا پیشنهاد افزایش تعداد تیم‌ها به 24،‌ جایگزینی رقابت‌ها با جام کنفدارسیون‌ها و در نتیجه برگزاری 4 سال یکبار را مورد بحث جدی قرار داد.

در مارس 2019 قالب و برنامه‌ریزی جدید جام باشگاه های جهان 2022 در جلسه شورای فیفا به میزبانی میامی در فلوریدا آمریکا بررسی و تصویب تهایی شد. به دنبال پنجره زمانی 31 مه تا 8 ژوئن، که در طی آن مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال 2022 و مرحله نهایی لیگ ملت‌های اروپا 2021 برگزار می‌شد،‌ ابتدا قرار بود مسابقات از 17 ژوئن تا 4 ژوئیه برگزار شود.

با این تقویم و برنامه فشرده اتحادیه باشگاه‌های فوتبال اروپا مخالفت خود با این برنامه را اعلام کرده و از باشگاه‌های اروپایی خواست تا رقابت جدید را تحریم کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین دروازه بان های تاریخ فوتبال ؛ از فن در سار تا افسانه ای به نام لو یاشین

تعویق مسابقات جام باشگاه های جهان 2022

جام باشگاه های جهان 2022 ؛ تیم های حاضر، جدول و برنامه بازی ها

در مارس 2020 اما هیچ‌چیز مطابق برنامه ریزی پیشین پیش نرفت. هردو رقابت جام ملت‌های اروپا و کوپا آمریکا که برای ژوئن و ژوئیه 2020 برنامه‌ریزی شده بود با فراگیری ویروس کرونا به ژوئیه 2021 موکول شدند. از آنجا که تاریخ مسابقات جدید همزمان با تاریخ برگزاری مسابقات جام‌ باشگاه های جهان بود فیفا اعلام کرد که مسابقات جام باشگاه‌های جهان در فرمول جدید به جای برگزاری در سال 2021،‌ به سال 2022 یا 2023 موکول شده است.

در دسامبر 2020 فیفا اعلام کرد که جام باشگاه‌های جهان در سال 2021 به میزبانی ژاپن و با قالب 7 تیمی پیشین برگزار خواهد شد. اینفانتینو درباره جام جهانی باشگاه ها 2022 گفت:

گسترش جام جهانی باشگاه‌ها در چین هنوز در دستور کار است، ما فقط دربارهٔ زمان برگزاری آن تصمیم نگرفته‌ایم

با توجه به انصراف ژاپن از میزبانی اما فیفا میزبانی رقابت‌ها را به امارات واگذار کرد و با این حساب این مسابقات اوایل سال 2022 و حوالی دی و بهمن ماه سال جاری شمسی در امارات با حضور 7 تیم برگزار خواهد شد. نماینده کشور میزبان در این رقابت‌ها تیم فوتبال الجزیره قهرمان فصل 2021-2020 فوتبال داخلی این کشور است.

دیگر تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها،‌ چلسی انگلستان به عنوان قهرمان اروپا، الاهلی مصر به عنوان قهرمان آفریقا و مونتری مکزیک به عنوان قهرمان کونکاکاف هستند. همچنان برای مشخص شدن نمایندگان آسیا و آمریکای جنوبی باید منتظر برگزاری دیدار فینال رقابت‌های باشگاهی این قاره‌ها باشیم. در آسیا پرافتخارترین تیم‌های قاره یعنی الهلال عربستان و پوهانگ استیلرز کره جنوبی به صاف هم می‌روند و در آمریکای جنوبی نیز دو تیم برزیلی فلامینو و پالمیراس برگزار کننده فینال جام لیبرتادورس هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین مهاجم نوک های تاریخ فوتبال ؛ لیستی از ابر قهرمانان دنیای واقعی

سهمیه بندی جام باشگاه های جهان 2022

سهمیه‌بندی 24 تیم حاضر در رقابت‌های جام جهانی باشگاه ها 2022 در 24 اکتبر 2019 تایید شد. مراحل انتخاب شرکت کنندگان در این مسابقات بعد از مشورت با فیفا و شش کنفداسیون قاره‌ای مشخص خواهد شد. اما تعداد سهمیه هر کنفدارسیون برای این رقابت‌ها به قرار زیر است:

  • آسیا: 2.5 سهمیه (دو سهمیه برای تیم‌های فینالیست لیگ قهرمانان آسیا و نیم سهمیه برای از طریق برگزاری پلی‌اف میان بازندگان دو نیمه نهایی تعلق می‌گیرد)
  • آفریقا: 3 سهمیه که به 3 تیم برتر لیگ قهرمانان آفریقا اختصاص می‌یابد.
  • آمریکای شمالی،‌ مرکزی و منطقه کارائیب: 3 سهمیه
  • آمریکای جنوبی: 6 سهمیه
  • اقیانوسیه: 0.5 سهمیه (از طریق برگزاری رقابت قهرمان منطقه با نیم سهمیه منطقه آسیا)
  • اروپا: 8 سهمیه
  • میزبان رقابت‌ها: 1 سهمیه

میزبان جام باشگاه های جهان 2022

جام باشگاه های جهان 2022 ؛ تیم های حاضر، جدول و برنامه بازی ها

برای انجام آزمایشی رقابت‌های باشگاه‌های جهان فیفا در 3 ژوئن 2019 بررسی وضعیت میزبانان بالقوه را آغاز کرد. چین در جلسه شورای فیفا در شانگهای مورخ 24 اکتبر 2019 به عنوان میزبان با آرای اکثریت انتخاب شد. چین برای برگزاری رقابت‌ها 8 ورزشگاه  دالیان/ گوانگژو / شنیانگ/ شانگهای / هانگژو / جینان / ووهان / تیانجین را مدنظر قرار داده است.

نحوه برگزاری مسابقات بدین شکل است که 24 تیم حاضر به 8 گروه 3 تیمی تقسیم می‌شوند. صدرنشینان هر گروه به مرحله یک چهارم می‌رسند و برای تعیین صعود کنندگان از تک بازی‌های حذفی استفاده می‌شود.

برندگان 4 سال گذشته لیگ قهرمانان و لیگ اروپا بین سال های 2018 تا 2022 قطعا در این تورنمنت حاضر خواهند بود و به این ترتیب فعلا حضور رئال، لیورپول، اتلتیکو و چلسی قطعی است. 4 سهمیه بعدی نیز در دو سال پیش رو مشخص خواهند شد.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما در خصوص جام باشگاه های جهان 2022 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *