معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر [عکس ها و امکانات]

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر برای همه فوتبال‌دوستان حائز اهمیت است. به خصوص که به تدریج به پایان همه پروژه‌ها نزدیک شده‌ایم. با ما باشید.

به تدریج و با پیشرفت چشمگیر در امر ساخت و ساز ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر و مشخص شدن شکل نهایی ورزشگاه های مدرن قطر در جام جهانی 2022 فوتبال دوستان علاقه‌مند به کسب اطلاعاتی درباره این ورزشگاه‌ها هستند.

به طور کلی قطری‌ها از ابتدا طرح 8 ورزشگاه را برای میزبانی جام جهانی 2022 برنامه‌ریزی کردند. بخش جذاب این ورزشگاه‌ها، ترکیب معماری و هنر بومی اسلامی عربی با فناوری‌های پیشرفته و مدرن است.

یکی از نکته‌های جذاب دیگر درباره این ورزشگاه‌ها اینکه بخش عمده این استادیوم‌ها با پایان رقابت‌های جام جهانی با کاهش ظرفیت، برچیده شدن کامل یا تبدیل به مراکز دیگر مواجه می‌شوند تا هزینه‌های سنگین نگهداری و استفاده از آن‌ها بر دوش کشور قطر و مسئولان ورزشی آن نباشد. در این نوشتار در تلاش برای معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر هستیم.

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر

موردی که سبب شد بسیاری از افراد و رسانه‌ها از دادن میزبانی جام جهانی 2022 به قطر انتقاد کنند مربوط به وضعیت آب و هوایی قطر و دشواری بازی در این بازه زمانی برای بازیکنان بود.

قطری‌ها اما با اعتماد به نفس خاصی از همان آغاز وعده بهبود وضعیت آب و هوایی را دادند. در واقع در این فناوری جدید قطری‌ها در تلاش هستند تا با استفاده از انرژی خورشیدی و فناوری کربن خنثی برای خنک کردن استادیوم‌ها استفاده کنند تا دمای استادیوم‌ها از 27 درجه سلسیوس بالاتر نرود.

قرار است همه ورزشگاه های مدرن قطر در جام جهانی 2022 به این سیستم خنک کننده مجهز باشند و این تجربه جذابی را برای بازیکنان فوتبال فراهم می‌کند. درواقع این اولین بار در تاریخ فوتبال است که بازی‌ها در شرایطی برگزار می‌شوند که هوا از قبل تنظیم شده است.

تکنیک‌هایی که برای خنک کردن ورزشگاه‌های قطر به کار رفته است از دیگر فناوری‌های مشابه 40 درصد مقاوم‌تر و کارآمدتر است. استادیوم‌ها تنها دو ساعت پیش از بازی خنک‌سازی می‌شوند.

دیگر ویژگی مهم این فناوری قابلیت چرخشی بودن آن است که امکان حفظ هوای خنک در استادیوم و بیرون کردن هوای گرم از ورزشگاه را فراهم آورده است. در ادامه قصد داریم مروری بر وضعیت ورزشگاه های مدرن قطر در جام جهانی 2022 داشته باشیم. این استادیوم‌ها هریک برآمده از مطالعات خاص فرهنگی تاریخی و تطبیق آن با ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی خاص قطر است. در معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر ما را همراه کنید.

استادیوم البیت ؛ نماد زندگی چادرنشینی

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر [عکس ها و امکانات]
عکس استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022
این استادیوم که در شهر الخور قطر ساخته شده است. قرارداد ساخت این ورزشگاه یکسال بعد از پایان جام جهانی 2014 برزیل به یک شرکت معروف یعنی سالینی و سیمولای واگذار شد. طراحی خاص این استادیوم و نحوه ساختش سبب شد تا این ورزشگاه جایزه بهترین مدیریت ساخت، بهره‌وری انرژی و طراحی سبز در سال 2020 را از آن خود کند.

این استادیوم 60 هزار نفری میزبان بازی افتتاحیه جام جهانی خواهد بود. نام این استادیوم از زندگی چادرنشینی عشایری گرفته شده است و یادآور زندگی سنتی و بومی قطر برای بازدیدکنندگان است. قرار بر این است که با پایان بازی‌ها صندلی‌های ردیف بالا از استادیوم برداشته شده،‌ برای کشورهای در حال توسعه ارسال شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین مهاجم نوک های تاریخ فوتبال ؛ لیستی از ابر قهرمانان دنیای واقعی

استادیوم الجنوب ؛ بازتاب زندگی مردمان جنوب قطر

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر [عکس ها و امکانات]
عکس استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022
در ادامه معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر به یکی از زیباترین موارد می پردازیم. این استادیوم را بیشتر با نام استادیوم الوکره می‌شناسند. طراح این استادیم معمار معروف عراقی بریتانیایی زها حدید بوده است که پروژه خود را با همراهی یک شرکت معروف آمریکایی پیش برده است.

این استادیوم رسما در سال 2019 و با حضور امیر قطر افتتاح شد و دومین ورزشگاه از مجموعه ورزشگاه های مدرن قطر در جام جهانی 2022 است که آماده بازی شد.

این ورزشگاه همانطور که گفتیم نمادی از زندگی مردم جنوب قطر است. اما چگونه؟ باید بدانید شغل اصلی عموم مردم در این بخش از قطر مرتبط با دریا،‌ ماهیگیری و صیادی است. طرح کلی استادیوم را اگر بنگرید متوجه وجوه شباهت میان عناصری چون آب،‌ موج،‌ دریا،‌ ماهی با بدنه کلی و ظاهری استادیوم خواهید شد.

افرادی که برای تماشای بازی به این استادیوم‌ می‌روند پیش از شروع بازی می‌توانند سری به بازار کالاهای محلی اطراف ورزشگاه بزنند یا از آبشارهایی که در اطراف استادیوم تعبیه شده لذت ببرند.

مطابق برنامه ریزی این ورزشگاه میزبان یکی از دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی است و ظرفیتی 40 هزارنفری دارد. این ورزشگاه همچنین امکانات خوب دیگری نظیر سالن عروسی،‌ فضای اسب دوانی،‌ رستوران و موارد دیگری نیز دارد که در بلند مدت برای مردم الوکره بسیار مناسب است. ظرفیت این ورزشگاه در پایان مسابقات به 20 هزارنفر کاهش یافته و صندلی‌های آن برای کشورهای در حال توسعه ارسال خواهد شد.

استادیوم الریان ؛‌ ترسیم آینده با الهام از گذشته!

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر [عکس ها و امکانات]
عکس استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022
استادیوم الریان که با نام دیگر احمد بن علی نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر است. این ورزشگاه البته استادیوم جدیدی نیست فق نوسازی شده و بهبود یافته است. استادیوم الریان در سال 2011 میزبان جام ملت‌های آسیا بود. ساخت اولیه این استادیوم در سال 2003 انجام شد و ظرفیتی برابر با 22 هزار نفر داشت.

برای آماده‌سازی ورزشگاه الریان برای جام جهانی 2022 اما دو شرکت البغداد قطر و لارسن هند امر بازطراحی و بهسازی ورزشگاه را به عهده گرفتند و ظرفیت آن را به 40 هزار نفر رساندند.  از ویژگی‌های جذاب این استادیوم قرار گیری آن در یک محدود کویری زیباست. طوری که قطری‌ها درباره آن می‌گویند:

دروازه بیان درهای خود را به جهان باز می کند

انتخاب این محل و موقعیت خاص در کنار طراحی ویژه استادیوم ارتباط مستقیمی با فرهنگ بومی و گذشته قطر و شیوه زندگی آن‌ها در بیابان دارد.  قطری ها در مورد این استادیوم اعتقاد دارند که از گذشته الهام گرفته اند و آینده را با آن ترسیم کرده اند. در ادامه معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر با بررسی استادیوم الثمامه با ما باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین مهاجم جهان 2021؛ از بزرگان قدیمی تا جوان های آینده دار

استادیوم الثمامه ؛‌ کلاه بومی قطری‌ها

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر [عکس ها و امکانات]
عکس استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022
استادیوم الثمامه اخیرا و در چارچوب رقابت فینال جام امیر کاپ میان الریان و السد رسما به بهره‌برداری رسید. این استادیوم زیبا و جذاب طراحی بسیار ویژه‌ای دارد. طرح کلی استادیوم و بافت بیرونی آن بسیار مشابه با کلاه بومی مردم قطر با نام طاقیه است که برای پسران و مردان استفاده می‌شود.

ظرفیت استادیوم الثمامه برابر با 40 هزار نفر است و آماده میزبانی جام جهانی 2022 است. این ورزشگاه در 12 کیلومتری دوحه است و سران قطری آن را نماد جوانان قطری می‌دانند که قرار است مهمترین بازیگران مهمترین رویداد جهانی فوتبال باشند. در ادامه ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر با معرفی استادیوم شهر دانش با ما باشید.

استادیوم شهر دانش ؛ الماسی در دل کویر

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر [عکس ها و امکانات]
عکس استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022
قطری‌ها این استادیوم را آینده روشنی برای دنیای فوتبال می‌دانند علت نامگذاری آن نیز نزدیکی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی قطر است. قطری‌ها این منطقه را بنیاد آموزشی کشور خود می‌دانند.

از دیگر ویژگی‌های جذاب آن دسترسی آسان به آن به علت فاصله کم 7 کیلومتری با شهر دوحه است. این ورزشگاه نیز مانند دیگر استادیوم‌ها از سیستم تهویه خوبی بهره‌مند است و شرایط بسیار ایده‌آلی نیز برای پذیرایی از افراد معلول دارد.

تعبیه زمین‌ها و فضاهای تفریحی ویژه در کنار مغازه‌های گوناگون سبب شده تا حضور در این ورزشگاه خاطرات خوبی بری تماشاگران رقم بزند. معماری خاص ورزشگاه از تاریخ معماری اسلامی الهام‌گیری شده است. نمای مثلثی با شکل الگوهای هندسی پیچیده در بالای ورزشگاه نیز که شباهتی به الماس دارد با حرکت خورشید در طول روز تغییر رنگ می‌دهد. این ورزشگاه در خردادماه 1399 افتتاح شد و به گونه‌ای طراحی شده که نشانگر یک الماس در دل بیابان باشد. در ادامه با معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر با ما همراه باشید.

استادیوم بین المللی الخلیفه ؛‌ آینده جذاب قطر

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر [عکس ها و امکانات]
عکس استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022
در سال 2017 و طی یک مراسم زیبا از استادیوم الخلیفه رونمایی رسمی به عمل آمد. به عنوان یکی از ورزشگاه های مدرن قطر در جام جهانی 2022 این استادیوم در زمره مهمترین‌ها و برترین‌ها است.

برای سنجش وضعیت استادیوم و آمادگی آن برای بازی‌ها چند رویداد فوتبالی مهم نظیر جام باشگاه‌های جهان در آن برگزار شد. این ورزشگاه که توسط شرکت معروف اسپایر ساخته شده است در زمینه‌های مختلفی برای قطری‌ها کاربرد دارد. در این مجموعه ورزشی آکادمی اسپایر نیز ساخته شده که یکی از پیشروترین بیمارستان‌های دنیاست.

از ویژگی های دیگر این ورزشگاه می توان به قوس های دوتایی برای طراحی آن اشاره کرد و اینکه تمام صندلی های ان با سایبان محافظت می شود و سیستم تهویه بسیار خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین دروازه بان های تاریخ فوتبال ؛ از فن در سار تا افسانه ای به نام لو یاشین

استادیوم ملی لوسیل ؛ استادیوم یا مرکز فرهنگی اجتماعی

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر [عکس ها و امکانات]
عکس استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022
بزرگترین ورزشگاه جام جهانی قطر 2022 با ظرفیت 80 هزارنفری قرار است میزبان فینال جام جهانی باشد. طراحی تلفیقی استادیوم شباهت خاصی با فانوس دارد. نمای بیرونی ورزشگاه نیز شباهت خاصی با طراحی کاسه‌ها و سایر آثار هنری اسلامی شباهت زیادی دارد.

این استادیوم با پایان جام جهانی قرار است به یک مرکز اجتماعی فرهنگی شامل فروشگاه‌ها، کافه‌ها، فضاهای ورزشی و پزشکی تبدیل شود و مردم می‌توانند از آن به عنوان یک مرکز خدماتی بزرگ استفاده کنند.

استادیوم راس ابوعبود ؛ پیشروترین ورزشگاه قطر

معرفی ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر [عکس ها و امکانات]
عکس استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022
در شما ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر ورزشگاه ابوعبود یک ورزشگاه پیشرو در برگزاری رویدادهای بزرگ است. این ورزشگاهی ساخته شده با مصالحی نظیر بلوک ساختمانی و صندلی‌های گوناگون است که با پایان جام جهانی 2022 از بین می‌رود و مواد آن در پروژه‌های ورزشی و غیرورزشی مختلفی استفاده می‌شود.

این استادیوم جذاب در ساحل خلیج فارس و با ظرفیت 40 هزارنفری ساخته می‌شود و در پایان بازی‌ها برچیده می‌شود تا فضای ساحلی باز در اختیار عموم باشد.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما در خصوص ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *