حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا ؛ مجوز حرفه‌ای بالخره یقه فوتبال ایران را گرفت!

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا ممکن است تا کمتر از 72 ساعت دیگر به وقوع بپیوندند. مشکل مانند همیشه مربوط به موضوع مجوز حرفه‌ای گری است.

در سالیان اخیر یکی از مهمترین موضوعاتی که همواره برای نمایندگان ایران در آسیا دردسرساز شده است مربوط به مسئله مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها بوده است. مسئله‌ای که چندباری نمایندگان ایران را تا مرز محروم شدن از حضور در آسیا با وجود کسب سهمیه مواجه کرده است.

AFC اما امسال کمر بسته که به هر طریقی باشگاه‌های فوتبال در لیگ‌های تحت کنترلش حتما مجوز حرفه‌ای دریافت کنند و به نظر امسال از هر سال موضوع جدی‌تر است. این مسئله در کنار وضعیت خاص دو تیم پایتخت سبب شده تا احتمال حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا مطرح شود. اما این موضوع چقدر احتمال دارد؟‌ با ما باشید.

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا ؛ مجوز حرفه‌ای بالخره یقه فوتبال ایران را گرفت!

به نظر می‌رسد امسال کنفدارسیون فوتبال آسیا با هیچ باشگاه، دولت و نهادی شوخی ندارد و هیچگونه مماشاتی در کار نیست. در واقع AFC بدون توجه به نام تیم‌ها و کشورهایی که در لیگ قهرمانان حاضرند، باشگاه‌های فاقد مجوز حرفه‌ای را محروم کند.

در نخستین مرحله کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز حرفه‌ای 9 باشگاه عربستانی را صادر نکرده و تنها 5 تیم عربستانی موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای شده‌اند. به همین ترتیب کنفدارسیون فوتبال آسیا سختگیری‌های خاصی را بر فوتبال ایران نیز اعمال کرده است.

به همین مناسبت ای اف سی از یکسال پیش هشدارها و اولتیماتوم‌های لازم را به فوتبال ایران تذکر داده است. اما جای تعجب دارد که بسیاری از باشگاه‌های ایرانی هنوز برای پیگیری جدی مسئله و حل مشکل خد اقدام نکرده‌اند. موضوعی ک می‌تواند منجر به حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا شود.

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا در کمتر از 72 ساعت

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا ؛ مجوز حرفه‌ای بالخره یقه فوتبال ایران را گرفت!
حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا

یکسال پیش و همزمان با هشدارهای ای اف سی،‌ مطابق مدارک موجود تیم‌های ایرانی برای دریافت مجوز حرفه‌ای پیش از آغاز فصل 2022 تعهد داده بودند. اما به نظر می‌رسد در این یکسال هیچ یک از باشگاه‌ها حتی با وجود پیگیری کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدارسیون فوتبال اقدام خاصی برای رفع مشکل خود و دریافت مجوز حرفه‌ای صورت نداده‌اند.

مثلا از سال گذشته قرار بر این است که وضعیت مالکیت دو تیم استقلال و پرسپولیس از یکدیگر تعیین شده و از هم تفکیک شود. درواقع اینکه مالک هر دو باشگاه یک نهاد یا یک شخص باشد مخالف قوانین ای اف سی است.

وعده خصوصی سازی دو باشگاه پایتخت نیز مانند همیشه عملی نشد و حتی درصدی از سهام آن‌ها نیز به بورس نرفت و شاید اگر چنین اتفاقی می‌افتاد این مشکل حل می‌شد.

یک کوتاهی دیگر مربوط به دوران وزارت ورزش مسعود سلطانی فر و البته معاونت قهرمانی آن علی‌نژاد بود که تعهداتی برای رفع مشکل اسقلال و پرسپولیس داده بود اما این معاونت نیز کاری از پیش نبرد تا حالا خطر حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا از همیشه جدی‌تر باشد.

کنفدارسیون فوتبال آسیا تنها تا دوشنبه 10 آبا 1400 به چهار ایرانی حاضر در لیگ قهرمان 2022 فرصت داده تا مجوز حرفه‌ای خود را دریافت کرده و در سامانه مربوطه بارگذاری کنند. البته گویا سپاهان و فولاد این مشکل را ندارند موفق به دریافت مجوز شده اند. در نتیجه خطر اصلی احتمال حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا 2022 است.

دریافت مجوز حرفه ای در 72 ساعت امکان پذیر است؟

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا ؛ مجوز حرفه‌ای بالخره یقه فوتبال ایران را گرفت!
حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا

استقلال و پرسپولیس مشکلات خاصی برای دریافت این مجوز دارند و شاید مهمترین مسئله به نوع مالکیت و مجمع مشترک آن‌هاست. این بزرگترین و مهمترین معضل است که حتی رفع آن هم زمان زیادی می‌خواهد و تاکنون هیچ قدم مثبتی برای آن برداشته نشده است.

درواقع بسیار بعید است که ای اف سی به ایران برای رفع مشکل زمان بدهد. از طرف دیگر حتی با فرض دادن فرصت 30 روزه یا بیشتر به ایران از سوی ای اف سی بعید است بتوان این معضل را برطرف کرد و تازه در صورت رفع این مشکل نوبت به موارد دیگر می‌رسد.

پرسپولیس علاوه بر این مشکل،‌ برای دریافت مجوز حرفه‌ای باید بدهی گابریل کالدرون سرمربی پیشین خود را نیز پرداخت کند که با شکایتش سبب شده که پنجره قرمزهای پایتخت بسته بماند.

مطابق قوانین AFC فدارسیون فوتبال هر یک از کشورهای آسیا باید نام باشگاه‌های مورد تایید خود را ارسال کند. خب حالا اگر فدارسیون نام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را که نه مجوز حرفه‌ای دارند و نه توان دریافت آن را به عنوان باشگاه‌های مورد تایید به ای اف سی بفرستند با جریمه حدود 400 تا 500 هزار دلاری مواجه خواهد بود.

فدارسیون فوتبال ایران سال گذشته بابت چنین حرکتی نزدیک به 120 هزار دلار جریمه شد و همان زمان کنفدارسیون فوتبال‌ آسیا هشدار داد که در صورت تکرار چنین عملی،‌ جریمه طبیعتا شدیدتری در انتظار ایران خواهد بود.

نحوه دریافت مجوز حرفه ای فوتبال چگونه است؟

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا ؛ مجوز حرفه‌ای بالخره یقه فوتبال ایران را گرفت!

برای دریافت مجوز حرفه‌ای یک سامانه اختصاصی در نظر گرفته است که باشگاه‌های واجد شرایط با مراجعه به آن و بارگذاری مدارک خود باید منتظر دریافت تاییدیه ای اف سی بمانند. در صورتی ک چک پوینت ای اف سی صادر نشود حذف تیم‌ها از لیگ قهرمانان بعد از مهلت مقرر عملی خواهد شد.

اطلاعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که سپاهان و فولاد روز دوشنبه رسما تاییدیه خود را از AFC دریافت خواهند کرد. اما یحتمل خطر حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا همچنان به قوت خود باقی است و بعید است این موضوع به سادگی رفع شود.

در این میان اگر استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شوند، تغییری در میزان سهمیه 3+1 ایران رخ نخواهد داد. فدراسیون می‌تواند باشگاه‌های دیگری که به ترتیب جدول رده‌بندی بیستم اولویت دارند و امکان دریافت مجوز حرفه‌ای را دارا هستند جایگزین این دو تیم کند. در نگاهی کلی به جدول سال گذشته متوجه می‌شویم که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی،‌ به جمع سپاهان و فولاد، تراکتورسازی نیز اضافه می‌شود. سپس گل گهر امیر قلعه نویی برای حضور در مرحله پی آف شانس خواهد داشت.

البته این در شرایطی است که این دو باشگاه نیز قادر به دریافت مجوز حرفه‌ای باشند و در غیر اینصورت برای تعیین نمایندگان ایران در اسیا باید به رده‌های پایین‌تر برویم.

در مدت گذشته فدارسیون فوتبال و حسن کامرانی‌فر رایزنی‌هایی با ای اف سی برای کسب فرصت بیشتر برای رفع مشکل داشته‌اند که به نظر با پافشاری ای اف سی موضوع منتفی است و باید انتظار حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشیم.

در حال حاضر ای اف سی سختگیری خود را با رد مدارک باشگاه‌های عربستانی الاتحاد، الاهلی،‌ الباطن،‌ الوحده، العین و البحا نشان داده است. از صویی تیم‌های الهلال، الفیصلی،‌ الفتح،‌ ضمک، الاتفاق و الشباب اما قادر به رفع مشکل و دریافت مجوز حرفه‌ای شده‌اند.

در چنین وضعیتی باید همه تیم‌های ایرانی از وضعیت پیش‌آمده درس بگیرند و برای پیشگیری از معضلات احتمالی، نسبت به دریافت مجوز حرفه‌ای اقدام کنند. بعید نیست در یکی دو سال آینده فدارسیون فوتبال نیز تحت فشار AFC‌ یکی از شروط خود را دریافت مجوز حرفه‌ای قرار دهد و این موضوع طبیعتا وضعیت بسیاری از تیم‌های لیگ ایران را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما در خصوص چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *