قرارداد طارمی با آدیداس ؛ همکاری اولین بازیکن ایرانی با غول دنیای ورزش!

قرارداد طارمی با آدیداس رسما از سوی ستاره ایرانی تایید شد. او با انتشار تصاویری در صفحه شخصی خود این موضوع را به طور رسمی و عمومی اعلام کرد.

ستاره ایرانی پورتوی پرتغال با انتشار عکسی در اینستاگرام خود همکاری اش با آدیداس را تایید کرد. طارمی این روزها هربار حرفه‌ای شدن خود را به رخ هم نسلانش می‌کشد. کسی که بعد از درگیری با اسکوچیچ از تیم ملی ایران برای بازی‌های مقدماتی جام جهانی خط خورده حالا نامی برای خود در فوتبال اروپا دست و پا کرده و در شمار برترین مهاجمان لیگ پرتغال است. اما از همکاری طارمی با آدیداس چه می‌دانیم؟

قرارداد طارمی با آدیداس

در اثر درگیری طارمی با اسکوچیچ او از تیم ملی ایران خط خورد. او اما که اخیرا تجربه انتخاب به عنوان بهترین بازیکن زمین در لیگ قهرمانان اروپا را نیز داشت رسما از همکاری خود با ادیداس خبر داد.

قرارداد طارمی با آدیداس ؛ همکاری اولین بازیکن ایرانی با غول دنیای ورزش!
همکاری طارمی با آدیداس / قرارداد مهدی طارمی با آدیداس / همکاری مهدی طارمی با آدیداس / قرارداد طارمی با آدیداس

این اتفاق در شرایطی رخ داده که آدیداس، مدت هاست فوتبال ایران را تحریم کرده و حتی قرارداد تجاری‌اش با تیم ملی را هم لغو کرده است. صد‌ها هزار ورزشکار حرفه‌ای هرساله با یکی از برند‌های معتبر دنیا از جمله نایکی، آدیداس، پوما و غیره قرارداد می‌بندند و در ازای گرفتن مبلغی از آن کمپانی ها، به تبلیغ کفش و لباس‌های آن برند مشغول می‌شوند. مهمترین بازیکنی که در دنیا برند آدیداس را تبلیغ می‌کند لیونل مسی آرژانتینی است.

آدیداس از سال 2018 و بعد از جام جهانی روسیه قراردادش را به طور یکطرفه یا تیم ملی ایران فسخ کرد و خبر داد که نمی‌تواند تهیه لباس ملی پوشان را بر عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید:

همکاری آدیداس با ایران!

آدیداس به بهانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از همکاری اش با ایران چشم پوشید. بحث برانگیزترین کار این کمپانی، اما در مرداد ۱۳۹۷ علیه ایران رقم خورد، جایی که این برند آلمانی حتی اسم «IRAN» را هم در فهرست ممنوعه قرار داد! آن زمان در سایت این کمپانی آلمانی که به زبان‌های مختلف و در کشور‌های مختلف برنامه‌ریزی شده بود، بخشی تحت عنوان «PERSONALIZE» وجود داشت که به مخاطبان سراسر دنیا اجازه می‌داد کفش و لباس دلخواه خودشان را انتخاب کنند.

به‌عنوان مثال، در قسمت تهیه کفش شما می‌توانستید رنگ دلخواه خودتان با زیره و زبانه‌های مختلف را انتخاب کنید و بعد هم اسم شخصی روی قسمتی از کفش بنویسید. در همین قسمت بود که متوجه می‌شدید اسم ایران در فهرست اسامی تحریمی این شرکت قرار گرفته است. وقتی کلمه «IRAN» تایپ می‌شد تا در محل مدنظر نقش ببنند، این سایت به مخاطب خبر می‌داد «این اسم شامل قوانین شخصی‌سازی نمی‌شود. ممنون می‌شویم اگر اسمی دیگر انتخاب کنید یا اینکه برای گرفتن اطلاعات بیشتر با امور مشتریان تماس بگیرید»!

به‌جز کفش برای تهیه لباس هم همین‌گونه بود؛ آنجا هم اگر قرار بود برای لباسی که طراحی کرده‌اید، اسمی روی سینه یا پشت پیراهن حک کنید، به شما اجازه نمی‌داد از کلمه «IRAN» استفاده کنید. پیام صادرشده در این بخش کمی متفاوت بود و وقتی اسم ایران تایپ می‌شد، به مخاطب خبر داده می‌شد «متأسفانه اسمی که وارد کرده‌اید رد شده است». این موضوع در شرایطی رخ می‌داد که می‌توانستید به‌راحتی اسم کشور‌های مختلف دنیا را که در فهرست ممنوعه قرار نگرفته‌اند، انتخاب و روی کفش یا پیراهن خود حک کنید. عجیب آنکه اسم ایران در کنار اسامی دیگر کشور‌هایی که درگیر مسائل جنگ و تفرقه بودند، دیده می‌شد. مثلا اسم کشور عراق و افغانستان، سومالی و برخی موارد دیگر نیز در فهرست این تحریم‌ها قرار داشت.

البته همانطور که عنوان شد کار مهدی طارمی در این زمینه اصلا عجیب و غریب نیست، چون علاوه بر اینکه او به عنوان یک بازیکن فوتبال، نقشی در تحریم‌ها نداشته، بلکه به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای از این طریق مثل صدهاهزار ورزشکار حرفه‌ای دیگر، به درآمدزایی پرداخته است. ضمن اینکه به غیر از آدیداس، کمپانی نایکی هم پیش از جام جهانی با صدور بیانیه‌ای از این خبر داد که هیچ بازیکن یا ورزشکار ایرانی نمی‌تواند با این برند قرارداد داشته باشد و از نشان تجاری اش استفاده کند.

با این وجود، اما نمی‌شود به راحتی کاری که آدیداس با ورزشکاران ایران به ویژه فوتبال ایران کرد را از یاد برد. این برند در حالی که با فدارسیون فوتبال ایران قرارداد «تجاری» و نه «اسپانسری» داشت، به تعهداتش عمل نکرد و حتی اسم ایران را هم در فهرست ممنوعه قرار داد!

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص قرارداد طارمی با آدیداس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *