گزارش جلسه تبلیغات محیطی ؛ علت مخالفت صدری و ساکت چیست؟

گزارش جلسه تبلیغات محیطی را در این نوشتار پیگیری کنید. امروز همه مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری برای صحبت درباره موضوع تبلیغات محیطی گرد هم آمدند.

حدود 10 روز قبل بود که مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال با ارسال نامه ای رسمی به سازمان لیگ فوتبال خواهان دریافت تبلیغات محیطی بازی های خانگی این باشگاه شد. آجورلو با اعلام این موضوع که در قرارداد باشگاه با کارگزار جدید آمده که از 500 میلیارد مورد توافق 150 میلیارد تومان بابت در اختیار داشتن حق تبلیغات محیطی است، نسبت به انجام تبلیغات توسط سازمان لیگ موضع گیری کرد.

این موضوع در ابتدا به بحث‌های گسترده و اخبار گوناگونی دامن زد و جسته گریخته از هر طرف اظهار نظرهایی مطرح شد. امروز برای بحث کامل در این باره جلسه‌ای میان مدیران باشگاه‌های لیگ برتری،‌ مسئولان فدارسیون فوتبال ایران و البته سازمان لیگ ایران بزگرار شد.

طرفین در این جلسه هریک به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخته، پیشنهادات مختلفی ارائه کردند. نقش اول جلسه امروز بی‌تردید، بدعت‌گذار این بحث در کشور یعنی مصطفی آجورلو مدیرعامل جدید استقلال بود. باشگاه استقلال از زمان مدیریت عاملی مصطفی آجورلو جدی‌ترین خواهان حق تبلیغات محیطی باشگاه‌هاست. در ادامه با گزارش جلسه تبلیغات محیطی باشگاه‌های لیگ برتری با ما باشید.

گزارش جلسه تبلیغات محیطی

گزارش جلسه تبلیغات محیطی ؛ علت مخالفت صدری و ساکت چیست؟
گزارش جلسه تبلیغات محیطی

مدیرعامل استقلال در روزهای گذشته بارها در این خصوص ادعا کرده و دو شب قبل در مصاحبه ای مفصل ، ایده درآمدزایی خود را تا 1000 میلیارد بالا برد. در عین حال دو سال است که سازمان لیگ به طور کامل تبلیغات محیطی را دراختیار داشته و با توجه به سازوکار فعلی در کف پتانسیل فوتبال مشغول درآمدزایی بوده است.مسئولیت تبلیغات در لیگ بر عهده یک جمع دو نفره شامل صادق درودگر و فردی به نام امیدی است که طبعا نمیشود انتظار داشت آنها بتوانند کار یک شرکت بازاریابی و فروش را انجام بدهند کمااینکه با توجه به مبالغ مطرح شده جدید سازمان لیگ از اعلام درآمد قطعی تبلیغات در سالهای گذشته طفره می‌رود.

اما در جبهه مقابل نیز وضعیت خاصی حکمفرماست. بر اساس قراردادی که استقلال با شرکت ایده پروران تبلیغ امضا کرده، این شرکت متعهد شده در صورتی که تبلیغات دور زمین بازی های خانگی استقلال در اختیارش باشد، برای هر مسابقه خانگی لیگ 10 میلیارد تومان (150 میلیارد تومان برای 15 بازی خانگی لیگ) به باشگاه پرداخت ‌کند. ادعایی که آجورلو برمبنای آن امروز برگ دیگری روی میز گذاشت.

گزارش جلسه تبلیغات محیطی

در این جلسه جز مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری نظیر آجورلو، صدری و ساکت، رئیس فدارسیون فوتبال ایران شهاب‌الدین عزیزی خادم نیز نظرات خود در این باره را ارائه کرد. از سویی حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران نیز که در این جلسه حاضر بود توضیحاتی ارائه داد.

تنها نگرانی که از سوی سازمان لیگ عنوان شده بود مربوط به حق و حقوق تیم‌های کم‌طرفدار و کم تماشاگر بود که با پیشنهاد مدیرعامل استقلال این موضوع نیز برطرف شد.

در ادامه این جلسه مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال توضیح داد که میانگین سود باشگاه‌های متوسط و کم درآمد از این حوزه در سه سال گذشته به 3 میلیارد تومان رسیده که از این میزان مبلغی در حدود 1 میلیارد و 200 میلیون تومان به خود باشگاه‌ رسیده و مابقی صرف جرایم و هزینه‌های سالیانه باشگاه شده است. اما تکلیف چیست؟‌ در ادامه گزارش جلسه تبلیغات محیطی با ما باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین مهاجم نوک های تاریخ فوتبال ؛ لیستی از ابر قهرمانان دنیای واقعی

آجورلو : پیشنهاد من به نفع همه است

آجورلو که از اصلی‌ترین چهره‌های جلسه امروز بود در ابتدای نشست گفت: «ما باشگاه‌ها هستیم که می‌توانیم وضعیت را دگرگون کنیم. شرایط امروز شهرخودرو مناسب و در شان فوتبال ایران است؟ اینکه یک باشگاه نتواند سفر خودش را انجام بدهد و یک بازی لیگ برگزار نشود شایسته ماست؟ حرف ما این است که هر باشگاه بتواند از ظرفیت و توان خودش برای درآمدزایی استفاده کند.» او ادامه داد:

اگر قرار است تغییری ایجاد شود، هیچ زمانی برای این تغییر دیر نیست و از هرکجا جلوی یک زیان را بگیریم، کار درست و شایسته‌ای است.

مدیرعامل استقلال پیشنهاد خود برای تبلیغات محیطی را اینچنین توضیح داد:

پیشنهاد کارگزار ما این است که به جز درآمدی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌توانند از محل تبلیغات محیطی برای خودشان داشته باشند، هر باشگاه هم از طریق همین کارگزار می‌تواند در هر بازی خانگی مقابل استقلال و پرسپولیس ۲ میلیارد تومان دریافت کند. همچنین در سایر ۱۳ بازی خانگی خودش، اگر خواست از تبلیغات محیطی مورد نظر خودش استفاده کند. اگر نه آن تبلیغات هم به کارگزار واگذار شود و مجموعا با واگذاری همه ۱۵ بازی خانگی خودش در طول یک فصل ۸ میلیارد تومان دریافت کند.

گزارش جلسه تبلیغات محیطی ؛ علت مخالفت صدری و ساکت چیست؟
گزارش جلسه تبلیغات محیطی

آجورلو همچنین گفت:

سوال من این است که مثلا پیکان فصل گذشته مجموعا چقدر از تبلیغات محیطی دریافت کرده؟ 2.5 میلیارد تومان؟ خوب در این شرایط که بیش از سه برابر درآمد این تیم افزایش پیدا می‌کند. پس این پیشنهاد به سود همه باشگاه‌هاست و درآمد همه تیم‌ها را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل استقلال در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد:

همین تیم شهر خودرو اگر از تبلیغات محیطی بتواند چنین درآمدی داشته باشد باز هم برای سفر خودش در هفته گذشته دچار مشکل می‌شود؟

آجورلو در پایان گفت:

خود سازمان لیگ و فدراسیون که سال گذشته مجموعا ۱۲ میلیارد تومان از این بخش درآمد داشتند، می‌توانند چه میزان افزایش درآمد را تجربه کنند؟ چرا نباید چنین پیشنهادی که به سود همه باشگاه‌های فوتبال ایران و حتی فدراسیون و سازمان لیگ است را بپذیریم؟ من باور دارم که اگر بخواهیم تغییری ایجاد کنیم، با اتحاد و همدلی می‌توانیم این کار را بکنیم. اگر همه ما کنار هم و متحد باشیم، تردید نداشته باشید که می‌توانیم موفق شویم و شرایط اقتصادی موجود در فوتبال کشور را دگرگون کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین مهاجم جهان 2021؛ از بزرگان قدیمی تا جوان های آینده دار

پیشنهاد ویژه آجورلو برای تیم‌های کم تماشاگر

گزارش جلسه تبلیغات محیطی ؛ علت مخالفت صدری و ساکت چیست؟

حال اما به پیشنهاد آجورلو، تیم‌های استقلال و پرسپولیس هریک به وسیله کارگزار پیشنهادی امکان درآمد 150 میلیارد تومانی از بابت تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی را دارند و 20 درصد این مبلغ نیز به فدارسیون فوتبال خواهد رسید.

به بیانی بهتر در مجموع دو تیم سرخابی پایتخت می‌توانند مبلغی نزدیک به 60 میلیارد تومان به فدارسیون فوتبال و سازمان لیگ سودرسانی کنند که این مهم چند برابر بیشتر از درآمد و سود کلی سازمان لیگ فوتبال ایران در فصول گذشته است.

مدیرعامل استقلال درباره بحث درآمد و حق و حقوق باشگاه‌های کم‌تماشاگر نیز اینچنین توضیح داد که تنها از تقابل تیم‌های لیگ برتری دیگر با سرخابی‌های پایتخت مبلغی در حدود 4 میلیارد تومان به باشگاه‌ها می‌رسد و 4 میلیارد دیگر نیز درآمد این باشگاه‌ها از محل تبلیغات داخلی خودشان است که مجموعا رقمی 8 میلیاردی را فراهم می‌کند. در نتیجه این مبلغ تا حد چشمگیری متفاوت از مبلغی است که سازمان لیگ در 3 سال گذشته نصیب این تیم‌ها کرده است.

از قرار معلوم و با توجه به نظر مثبتی که از سوی فدارسیون و سازمان لیگ اعلام شده است، کمیته چابک‌سازی سازمان لیگ فوتبال ایران با حضور آقایان حمیدرضا گرشاسبی، مصطفی آجورلو و مجید صدری جلسه‌ای برای اجرای تبلیغات محیطی توسط باشگاه‌ها فراهم خواهد کرد.

پیشتهاد ویژه آجورلو برای سازمان لیگ که این نهاد را به پذیرش وضعیت جدید ترغیب کرده،‌ درآمد 80 میلیارد تومانی سازمان لیگ است که چیزی 8 برابر درآمد این نهاد از محل تبلیغات در سال گذشته است. اما آیا این به معنای پذیرش همگانی است و مدیرعامل استقلال در مقصود خود موفق خواهد شد؟ در ادامه گزارش جلسه تبلیغات محیطی با ما باشید.

این 8 میلیارد چگونه به باشگاه‌ها پرداخت خواهد شد؟

پرداخت 8 میلیارد تومان به طور سالیانه به باشگاه‌های لیگ برتری که آجورلو را همراهی کنند مسئله قابل بحثی است. سازمان لیگ فوتبال ایران فصل گذشته قراردادی با یکی از شرکت‌های تبلیغاتی داشت و در نهایت به طور میانگین بین 2.5 تا 5 میلیارد تومان بابت سهم تبلیغات محیطی به هر باشگاه اختصاص یافت.

این در شرایطی که عموم باشگاه بین 2.5 تا 3 میلیارد تومان از سهم‌شان کم شده و نزدیک به نیمی از این مبلغ هم از بابت عضویت هر باشگاه در سازمان لیگ و ایفمارک کسرشده و مابقی به حساب باشگاه‌ها واریز شده است.

در این وضعیت مدیرعامل استقلال مدعی شده که هر باشگاهی که با او همراه شود بابت کل فصل مبلغ 8 میلیارد تومان دریافتی خواهد داشت. مبلغی که روی کاغذ هم دوبرابر بیش از عایدی هر باشگاه در فصل گذشته است. اما نحوه پرداخت این مبلغ چگونه است؟

مدیرعامل استقلال مدعی شده که برای هر بازی تیم‌های سرخابی 10 میلیارد تومان از محل تبلیغات محیطی درآمد خواهند داشت. او به مدیران باشگاه‌های کم تماشاگرتر پیشنهاد داده که از محل بازی خانگی هر تیم با استقلال و پرسپولیس 2 میلیارد تومان به تیم پرداخت شود و از مجموع 13 بازی دیگر نیز 4 میلیارد. این در مجموع درآمدی 8 میلیاردی را برای این تیم‌ها در پی خواهد داشت.  اکبر محمدی مدیرعامل باشگاه پیکان در واکنش به پیشنهاد آجورلو گفت:

 ایشان عنوان کردند که اگر باشگاه های لیگ برتری به ایشان اعتماد کنند، 8 میلیارد تومان در اختیار باشگاه ها می گذارند. هم به واسطه بازی هایشان با استقلال و پرسپولیس و هم به واسطه دیدارهای خودشان. من خودم شخصا حتما از این موضوع استقبال می کنم. چراکه این رقم تقریبا چند برابر رقم سازمان لیگ است. اگر محقق شود و بشود این پول را در اختیار باشگاه ها بگذارند، قدم مهم و اتفاق مثبتی می افتد که تا الان در فوتبال ما سابقه نداشته است.

بیشتر بخوانید: بهترین دروازه بان های تاریخ فوتبال ؛ از فن در سار تا افسانه ای به نام لو یاشین

نظر فدارسیون درباره واگذاری تبلیغات محیطی چیست؟

جلسه امروز که در هتل آکادمی برگزار شد همانطور که گفتیم میزبان رئیس فدارسیون فوتبال ایران شهاب‌الدین عزیزی خادم نیز بود. در این جلسه آقای عزیزی خادم درباره این موضوع سخنانی مطرح کرد و به طور ضمنی موافقت خود با این طرح را ابراز داشت. عزیزی خادم در جلسه امروز ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این نشست بر موافقت فدراسیون فوتبال با واگذاری فرصت های درآمدزایی به باشگاهها تاکید کرد و گفت:

این مسئله بدون شک یکی از اهداف مورد نظر ما از روز نخست بوده و همچنان از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم.

رییس فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد:

با این وجود باید روند و ساز و کار انجام این اتفاق روشن شود و کارگروهی در این خصوص تصمیم گیری و اقدام کند که بتوان زمینه افزایش درآمد باشگاه‌ها را فراهم کرد.

جمع بندی

در پایان گزارش جلسه تبلیغات محیطی باید به این مهم اشاره کرد که فدارسیون فوتبال و سازمان لیگ اصلا از اینکه مسئله تبلیغات محیطی را به فدارسیون فوتبال واگذار کنند بدشان نمی‌آید. البته طبعا خواهان سهم خود هستند و از پیشنهاد آجورلو مبنی بر درآمد بیشتر نیز استقبال می‌کنند.

مهمترین مسئله اما پیشنهاد و ادعای به نظر بزرگ آجرلو است که مشخصا فراتر از رقم‌های قبلی است و حتی آجورلو تصمیم گرفته کل تبلیغات محیطی بازی‌های لیگ برتری را برعهده بگیرد.

گزارش جلسه تبلیغات محیطی ؛ علت مخالفت صدری و ساکت چیست؟
گزارش جلسه تبلیغات محیطی

مدیرعامل استقلال بر این اعتقاد است که اگر جز بازی‌های خانگی، عواید تبلیغات محیطی بازی‌های خارج از خانه را نیز در اختیار داشته باشد می‌تواند هم سود خوبی به باشگاه‌ها برساند و هم همزمان سازمان لیگ و فدارسیون را از عواید آن منتفع کند.

پیشنهاد آجورلو اما یک ادعای بزرگ در فوتبالی است که با فساد و مشکلات اقتصادی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. در همین جلسه امروز نیز برخی مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری با نگرانی از بابت پیشنهاد آجورلو، مخالفت خود با طرح و کارگزار پیشنهادی او و یا واگذاری کامل تبلیغات محیطی را اغلام کردند.

در این میان برخی مدیران نیز اساسا به اینکه تبلیغات از کانال دیگری جز سازمان لیگ انجام شود مخالفت دارند و مجید صدری مدیرعامل پرسپولیس پرچمدار این موضع است. او در صحبت‌های خود ضمن اعلام آمادگی برای دریافت حق تبلیغات محیطی، شک خود نسبت به ارقام مطرح شده توسط مدیرعامل استقلال را برجسته کرد. او ضمن موافقت با اینکه پرسپولیس خود عهده‌دار تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی بشود از دسترس پذیری ارقام مطرح شده توسط آجورلو ابراز تعجب کرد.

جز شرایط نابسامان اقتصادی در کشور،‌‌ دیگر نگرانی مدیر سرخپوشان مربوط به شخصی بود که آجورلو برای پشتیبانی از تبلیغات محیطی معرفی کرده است. این شخص خاص سابقه عجیبی در این زمینه دارد و سال‌ها خود راسا عهده‌دار تبلیغات محیطی لیگ برتر بوده اما هیچگاه توافقات قبلی با او به نتیجه مشخصی نرسیده است.

ادعای این کارگزار مبتنی بر درآمدزایی 150 میلیاردی از تنها 15 بازی خانگی ادعای بزرگی است و این شاید مهمترین دلیلی باشد که نگرانی مدیران باشگاه‌ها و سازمان لیگ را در پی داشته است.

خروجی جلسه امروز ایجاد یک کارگروه برای بررسی موضوع در تعیطیلات لیگ برتر بود. در پایان جلسه مدیران به دو دسته تقسیم شده بودند. آنهایی که اعتماد کافی به این طرح ندارند (در جلسه امروز ساکت، نصیرزاده و فلاح) و آنهایی که بااشاره به دریافتی ناچیز سالهای قبل، پیشنهاد آجورلو را یک فرصت برای درآمدزایی بیشتر می‌دانند.

البته داستان پرسپولیس هم مشخص است؛ آنها به دنبال کشف قیمت حقیقی تبلیغات لیگ اند. چیزی که نه سازمان لیگ آن را اعلام می‌کند و نه ارقام نجومی می‌تواند حای خالی واقعگرایی را در آن پرکند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما در خصوص گزارش جلسه تبلیغات محیطی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *