سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ آشنایی با اصطلاح دی آر اس

سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ دوستداران فرمول یک با اصطلاحات زیادی در این رشته موتوراسپورت می‌شنوند که شاید شناخت دقیقی از آن‌ها نداشته باشند.

درک اصظلاحات خاص هر رشته ورزشی طبیعتا به شناخت و درک بهتر ورزش‌ها کمک می‌کند و فرمول یک نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از موضوعات مهم در فرمول یک طرفداران این رشته ورزشی به طور مکرر آن را می‌شوند دی آر اس/ (Drag Reduction System) یا به طور مخفف DRS است.

در سالیان اخیر انتقادات زیادی به قوانین فنی فرمول یک می‌شود و یکی از این موارد این است که خودروها به لحاظ آیرودینامیکی بیش از حد حساس هستند و نزدیک شدن خودروها و به هم و سبقت گرفتن کار دشواری شده است. علت هم اینکه جریان آیرودینامیک مشوش برخواسته از خودروی جلویی روی عملکرد موثر خودروهای عقبی تاثیر منفی می‌گذارد و داونفورس تولیدی آنها را کاهش می‌دهد. در نتیجه روند تعقیب کردن و نزدیک شدن برای سبقت گرفتن دشوارتر می‌شود. برای آشنایی جام و تخصص با سیستم DRS در فرمول یک با ما باشید.

سیستم DRS در فرمول یک چیست؟

سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ آشنایی با اصطلاح دی آر اس
مفهوم دی آر اس فرمول 1 / DRS مخفف چیست

بالطبع همه دوستداران فرمول یک بیش از یکبار با اصطلاح دی آر اس مواجه شده است. اما DRS در فرمول یک چیست و چه کاربردی دارد؟ از آن جایی که تنها یک راننده می تواند در خط اول استارت دور اصلی قرار بگیرد و باقی راننده ها هم می خواهند روی سکو قرار بگیرند، سبقت گیری از حیاتی ترین اقدامات دور اصلی گرندپری محسوب می شود. به صورت ساده سبقت یعنی گذشتن از خودروی جلویی و کسب مقام او، اما این کار در فرمول یک با ابزار و ویژگی های منحصر به فردی انجام می شود.

سبقت‌گیری ممکن است در ابتدای رقابت،‌ در پیچ 1 و یا در ادامه در مسیرهای مستقیم صورت بگیرد. برخی افراد تصور می‌کنند سبقت گیری در فرمول یک هم صرفا به معنای گذشتن از رقیب جلویی است. اما شاید حتی شنیده باشید که خودروها از گاراژ هم سبقت می‌گیرند و این به معنای تصاحب مقام رقیب با گاراژ بهتر است. این کاملا مربوط به استراتژی تیم است.

از آنجا که به لحظ قدرت و سرعت در فرمول یک تمام خودروها در سطحی مشابه هستند نباید انتظار داشت سبقت گیری در فرمول یک به سادگی اتوبان‌ها در رانندگی روزمره ما باشد. درواقع سبقت گیری در فرمول یک به ابزارها و توانایی‌های خاصی نیاز دارد. دی ار اس یکی از این موارد است. اما سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ انواع سبقت گیری در فرمول یک کدام است و چه تاکتیک‌هایی برای جلوگیری از سبقت‌گیری وجود دارد؟ با ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین راننده های فرمول یک تاریخ جهان ؛ از شوماخر تا همیلتون

لیست رانندگان فرمول یک 2022 [+ رتبه بندی و جدول امتیازات]

چرا از سیستم DRS در فرمول یک استفاده می‌شود؟

سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ آشنایی با اصطلاح دی آر اس
مفهوم دی آر اس فرمول 1 / DRS مخفف چیست

ایده و اصرار اصلی برای اضافه شدن این سیستم به فرمول یک از گرندپری 2010 ابوظبی آغاز شد. جایی که فرناندو آلونسو در خودروی سریعتر فراری پشت خودروی ویتالی پتروف از رنو گیر کرده بود. آلونسو نتوانست موقعیت سبقت گیری پیدا کند و مسابقه را در رده هفتم تمام کرد. این موضوع موقعیت را برای اولین قهرمان سباستین فتل ایجاد کرد. گرچه نمی‌توان منکر ارزش قهرمانی فتل شد اما از اینجا این موضوع به طور جدی مطرح شد که فرایند سبقت‌گیری در فرمول یک ساده‌تر شود.

دی آرس اس با این هدف ارائه شد اما قرار نبود طوری عمل کنند که راننده هرگاه دلش خواست با سبقت گیری به سادگی از رقیبش عبور کند. این مسئله یک افزایش سرعت موقتی را در اختیار راننده عقبی قرار می‌دهد تا خود را به ماشین جلویی برساند و از این‌جا رقابتی میان دو راننده در نقطه ترمزگیری ایجاد می‌شود.

تکنولوژی دی آر اس یکی از جدیدترین ابداعات فرمول یک است که به طور دقیق از سال 2011 به قابلیت‌های اتومبیل‌های فرمول یک اضافه شد. با این تکنولوژی طراحان اتومبیل در هر تیم می‌توانستند با تخت کردن بال عقبی در راستای کاهش نیروی درگ تلاش کنند تا سرعت آن‌ها در مسیر مستقیم افزایش یابد.

نحوه کار سیستم DRS در فرمول یک چگونه است؟

سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ آشنایی با اصطلاح دی آر اس
مفهوم دی آر اس فرمول 1 / DRS مخفف چیست / سیستم DRS در فرمول یک

دی آر اس به طور مشخصی قابل جابجایی است و با فرمان راننده عمل می‌کند. با توجه به شرایط این سیستم در حالت‌های تخت و یا زاویه‌دار قرار می‌گیرد. وقتی دی آر اس باز باشد کاملا قابل مشاهده است. قطعه بالایی بالایی بال عقب خودرو توسط یک فعال‌کننده هیدرولیکی حالتی تخت به خود میگیرد. فضای خالی مشخصی بین بال بالایی و بال عقب ایجاد می‌شود.

حالا هوا یک فضای صاف و تمیز برای عبور دارد و در نتیجه نیروی درگ تا 30 درصد کاهش می‌یابد و در نتیجه این مهم، چیزی بین 12 تا 16 کیلومتر بر سرعت خودرو افزود می‌شود.

این یک برتری محدود به راننده عقبی می‌دهد تا فرصتی برای تلاش برای عبور کردن داشته باشد. از اینجا به بعد بر عهده توانایی راننده است. به محض ترمزگیری،‌ قطعه بالایی باله عقب به حالت قبلی خود باز می‌گردد تا بتواند بیشترین میزان داون فورس و چسبندگی رادر نقطه ترمزگیری ایجاد کند.

این قطعه به لحاظ مکانیکی کاملا وابسته به فعال‌کننده‌های هیدرولیکی و الکترومکانیکی است و به مکانیزمی متصل است که با فشار و کشش منجر به تغییر حالت بال بالایی عقب به حالت باز و بسته می‌شود. در حالت کلی باید گفت دی آر اس مانند یک جک برای بلند کردن خودرو کار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

رکورد سریعترین تعویض لاستیک فرمول یک

انواع لاستیک های فرمول یک ؛ قوانین و تفاوت ها

نحوه استفاده از سیستم دی آر اس در فرمول یک چگونه است؟

سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ آشنایی با اصطلاح دی آر اس
مفهوم دی آر اس فرمول 1 / DRS مخفف چیست

خب تا اینجا به نظر می‌رسد که به آشنایی مناسبی با دی آر اس رسیده باشید. اما باید درباره نحوه استفاده از این سیستم نیز توضیحاتی ارائه کرد. این تکنولوژی کاملا تحت امر قوانین فنی است. باید بدانید که در هر پیستی در مسابقات فرمول یک برخی مناطق مشخص به عنوان مناطق دی آر اس مشخص می‌شود. تعداد این مناطق در هر پیست بیشتر از 2 یا 3 منطقه نیست و در هر منطقه نیر سنسورهایی وجود دارد که منجر به فعال شدن آن می‌شود.

مسئولان برگزاری مسابقات مدتی قبل از مسابقه این حسگرها را در منقطه دی آر اس قرار می‌دهند. بلافاصله پس از اینکه یک خودرو از این منطقه عبور کند زمانش ثبت می‌شود. حالا اگر خودرو عقبی در زمانی حدفاصل یک ثانیه کمتر از خودرو جلویی از نقطه عبور کند، پیام دی آر اس روی فرمان خودرو برایش فعال می‌شود و او با زدن دکمه دی آر اس از این قابلیت استفاده می‌کند. البته بعضا هشدار استفاده از از دی آر اس یک بوق است.

سیستم DRS در فرمول یک چیست و انواع سبقت گیری کدامند؟

برای ساده‌تر شدن سبقت گیری در فرمول یک خودروها از یک تکنولوژی خاص در باله‌های عقب خودرو بهره‌مند هستند. در آر اس یا سیستم کاهش درگ به نحوی طراحی شده که خودروی عقبی با فاصله یک ثانیه یا کمتر از رقیبش می‌تواند از آن استفاده کند. در این فرایند زاویه فلپ باله عقب نیز عوض می‌شود و با این کار درگ کاهش می‌یابد در نتیجه یک افزایش سرعت ناگهانی اما موقت برای خودرو ایجاد می‌شود تا راننده فرصت سبقت گیری داشته باشد.

این کاهش درگ با باز شدن فلپ انجام شده که در این پروسه جریان هوا بدون مقاومت این فلپ که حالا به صورت افقی در آمده از میان باله عقب عبور می کنند و در نهایت فشاری که باله به چرخ‌های عقب برای ثبات ری آسفالت وارد می‌کرده به شدت کاهش می‌یابد و قدرت چرخ‌ها بیشتر معطوف افزایش سرعت می‌شوند تا اینکه به ثبات خودرو کمک کنند. برای اطمینان از اینکه دی آر اس در تمام طول مسیر توسط راننده مورد استفاده قرار نگیرد و سبقت گیری خیلی هم آسان نشود، طول استفاده از این سیستم به دقت کنترل شده و محدود می‌گردد.

خارج از محدوده دی آر اس، راننده می تواند از روش های متعددی برای گذشتن از رقیبش استفاده کند. یکی از این روش ها استفاده از تو آیرودینامیک جلوی خودرو است، که این امر با قرار گیری در منطقه کم فشار پشت خودروی جلویی، جایی که جریان هوا به مدد مقاومت باله خودروی رقیب به شدت رقیق است و مقاومت کمتری وجود دارد، انجام می شود.

سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ آشنایی با اصطلاح دی آر اس
مفهوم دی آر اس فرمول 1 / DRS مخفف چیست / سیستم DRS در فرمول یک

در این پروسه به علت کاهش مقاومت هوا که در سرعت های بالای 250 کیلومتر در ساعت مهمترین عامل کاهش سرعت است، سرعت خودرو افزایش میابد و راننده قادر خواهد بود به صورت لحظه ای از این جریان رقیق خارج شده و از رقیبش عبور کند. هرچند استفاده از این روش در مسیر های مستقیم کارایی دارد، اما در پیچ ها و مسیر های کم سرعت نمی‌توان از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

پیت استاپ فرمول یک چیست ؟ (Pit Stop)

بهترین ماشین های فرمول 1 از نظر شتاب، سرعت و سوخت [+مشخصات فنی]

در پیچ جریان هوای صادره به خودروی عقب به سرعت کاهش میابد  و دانفورس را نیز کم می کند که در نهایت موجب کاهش گریپ مکانیکی تایر  می‌شود، در این حالت خودروی پشتی باید لاینش را عوض کند تا به جریان آزاد هوا برسد.

اگر راننده نتواند در مسیر مستقیم از رقیبش سبقت بگیرد، باید در پیچ و با استفاده از اختلاف زمانی ترمز ، از خودروی جلویی سبقت بگیرد. این حرکت نیازمند توانایی‌های بسیار بالا است، نه تنها راننده در این پروسه باید از بدترین قسمت پیچ عبور کند بلکه باید زودتر از حریفش ترمز را رها کرده که این امر  ممکن است منجر به تصادف یا خروج وی از پیست گردد.

اگر راننده در این پروسه دارای توانایی لازم نباشد یا کوچک ترین اشتباهی مرتکب شود، ممکن است اسپین کند، از پیست خارج شود، با خوردوی حریف برخورد کند یا با دیواره پیست تصادف کند. همانطور که مشخص است گریپ تایر نقشی اساسی در این گونه سبقت گیری بازی می‌کند و هر راننده ای که تایر تازه‌تری داشته باشد می تواند برتری بیشتری نسبت به راننده ای که تایر خودرو کهنه‌تری دارد، داشته باشد.

یک راننده با تجربه همچنین می تواند از سبقت گیری راننده پشتی جلو گیری کند، این کار با استایل تدافعی که در هر راننده متفاوت است صورت می‌گیرد. این حالت تدافعی با کاهش زاویه در دسترس خودروی پشتی سر پیچ انجام می‌شود که در این پروسه ریسک عبور کردن از او برای رقیبش بسیار بالا می رود و ممکن است خودروی پشتی را منصرف کند. از آنجایی که رقیب در ابتدای پیچ لاینش را عوض می کند، خودروی جلویی با سرعت کمتر می تواند فقط با تغییر مسیر و استفاده از لاین حریف از سبقت گیری ممانعت به عمل آورد.

کاهش زاویه عبور برای خودروی پشتی در صورت سبقت گیری، می تواند موجب افزایش مسیر حرکتی رقیب شود و در نهایت ممکن است موجب پس گیری سبقت توسط خودروی مدافع گردد. یکی از مضرات این حالت تدافعی کاهش سرعت هر دو خودرو و ایجاد فرصت برای باقی رقبا است. یکی از جذابیت‌های رقابت‌های فرمول یک همین سبقت گیری در طول رقابت اصلی است، که با سبقت خوب هیجان رقابت‌ها افزایش می‌یابد و با سبقت ضعیف و بی‌نتیجه این هیجان کاهش خواهد یافت.

سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ آشنایی با اصطلاح دی آر اس
مفهوم دی آر اس فرمول 1 / DRS مخفف چیست / سیستم DRS در فرمول یک

راننده‌های مدرن فرمول یک قادر هستند در سرعت‌های بالای 300 کیلومتر در ساعت با فاصله چند سانتی‌متری از خودروی رقیب برانند و از او سبقت بگیرند، به هر حال قوانین سخت گیرانه ای برای راننده هایی که خطرناک می‌رانند و چه در حالت سبقت گیری و چه در حالت تدافعی برای رقیبشان حادثه ایجاد می‌کنند، در نظر گرفته شده که شامل جریمه توقف، جریمه کاهش امتیاز گواهینامه و حتی در موارد خاص جریمه کاهش امتیاز می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

علت توپ طلای 2021 ؛ لیاقت فردی یا مسائل تبلیغاتی!

ماجرای کناره‌گیری السد از لیگ قهرمانان آسیا چیست؟

قوانین  دی آر اس (DRS) در فرمول یک چیست؟

دی آر اس از آنجایی که یک برتری مهم به رانندگان برای سبقت‌گیری می‌بخشد از قوانین خاصی برای استفاده برخوردار است. اولا اینکه این سیستم تا دور سوم مسابقه قابل استفاده نیست و بلافاصله با شروع دور سوم فعال می‌شود. به علاوه تنها در شرایطی قابل استفاده است که خودرو پشت سری که قصد سبقت گیری دارد تنها در فاصله یک ثانیه‌ای خودرو جلویی باشد.

در نتیجه اینکه راننده صرفا در فضایی با لاین باز باشد دلیل استفاده از سیستم دی آر اس نیست. البته قانون فاصله زمانی صرفا مختص مسابقه است و رانندگان می‌توانند در مراحل تعیین خط و تمرین‌ها از آن به طور آزادانه استفاده کنند.

این تکنولوژی می تواند طبق دستور مدیر برگزاری مسابقه فرمول یک با توجه به شرایط بد جوی، وجود پرچم زرد در مناطق دی آر اِس غیر فعال شود. دی آر اس پس از خروج خودروی ایمنی از پیست و شروع مجدد مسابقه نیز بلافاصله قابل استفاده نیست و باید حتما دو دور از خروج خودروی ایمنی بگذرد. خب بحث ما درباره سیستم DRS در فرمول یک پایان یافت. امیدوارم توضیحات این مقال مکفی و جامع بوده باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با اسپورتیم در میان بگذارید.

One thought on “سیستم DRS در فرمول یک چیست؟ آشنایی با اصطلاح دی آر اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *